Publié : 25 juin 2018

L’araire, charrue à un seul soc

L’ airouse 

Jean-Marie Moine

L’ airouse .

Mitnaint qu’èls aivïnt aippris è vengnie, nôs dgens d’moérïnt chus piaice, vés yôs tchaimps, dains yot’ v’laidge de mâj’nattes en bôs. Es saivïnt traivaiyie l’ bôs, d’aivô totes soûetches d’utis, chutôt des maiyats, des trôssainnes haitchattes en piere obïn en oche. Les hannes pe les fannes f’sïnt des moncés d’ méties. Po l’ bôs, è y aivait des copous pe des tchaipus. Po l’ grôs traivaiye d’ lai tiere, po l’aipprâtaie d’vaint lai vengne, ès f’sïnt c’ment qu’ lai djûene Fraince yos l’aivait môtrè. Po ècmencie, yôs utis n’étïnt ran qu’ des pointous soûetâs. Pe èls aivaïnt fait des échpèces de greboénats â bout d’ïn maintche po poéyait airaie lai tiere de d’vaint en drie. Qu’ c’était pénibye, qu’ c’était mâlaîjie ! C’ât chutôt les fannes qu’ daivïnt faire ç’t’ érouéy’nainne bésaingne. Mains tiaind qu’èlles voyïnt l’ coéraidge d’ lai p’téte Fraince, èlles émonduïnt sains ran dire. Pe, an aivait fait ïn échpèce de pâjaint pâ en bôs, pointou en ïn bout. In hanne épreuvait d’ le t’ni çhainnaint è pô prés daidroit poi le p’tét bout, di temps qu’ dous l’hannes l’ tirïnt poi d’vaint d’aivô des lainieres en tiûe. Coli n’aivait ran bèyie d’ bon. E fayait trop d’ foûeche pe trop d’ensoinne dains l’aivaince.
Lai fanne di tchaipu dié ïn djoué en son hanne : « Dis voûere, an dit aidé â v’laidge que t’ sais tot faire. Te vois bïn l’ mâ qu’ nôs ains po bâchaie lai tiere d’vaint d’ vengnie. I vïns véye, l’ soi i seus érouéy’nèe. E y é brâment d’ fannes qu’ le soi aiprés ci pâjaint traivaiye n’en poéyant pus, èlles sont écâçhèes. Te n’ sairôs faire âtçhe po qu’ nôs n’ feuchïns pus mâ fotu aiprés ces grantes djouénèes d’airaidge dôs l’ breûlaint soraye. »
« C’ât bïn aîjie d’ dire, mains qu’ fât-è faire ? Nôs ains di bé biè, nôs ancétres n’en aivïnt p’. Es daivïnt égrennaie di maitïn â soi les sâvaidges biès po rempiâtre, bïn s’vent tiu-boûetchu, yôs crattes. E m’ sanne que te te n’ dairôs p’ piaindre. L’ tchâtemps rempiât nôs airtches. Qu’ât-ç’ que t’ voérôs d’ pus ? » qu’è y’ réponjé.
Els en étïnt d’moérè li d’ yote dichcuchion.
Quéque temps d’aiprés, è paitché dains lai côte, po trovaie di bôs po r’faire ïn nové l’ençhôs. C’ât qu’èls aivïnt aipprevéjie des sâvaidges aurochs, qu’étïnt dev’nis mitnaint des touérés, des bûes, des vaitches qu’aivïnt fâte de novèlles pétures. E déchendait lai côte tiaind qu’ïn oûeraidge è tot câssaie s’aibaitté chus tot l’ paiyis. E s’ boté en l’aissôte dôs ènne fuatte. In éyujon tchoiyé di cie chus ïn hêté d’â long, dains ïn traiyïn qu’ le réton f’sé è trembiaie tot l’ vâ. Enne tieuchie d’ l’hêté s’ ronté, tchoiyé â long d’ l’aîbre. L’ grôs pâjaint trontchat tçhissé dains lai côte, bïn è piait ch’ lai tiere, r’yevè en drie poi les braintches, en creûyaint ènne fonde roûe djainqu’â fond. E s’ seuvnié de ç’ qu’ y aivait dit sai fanne. Po faire des roûes, è fât qu’le pâjaint bout de d’vaint tçhisseuche è piait ch’ lai tiere, le drie d’moéraint r’yevè. C’ât dïnche qu’è fât épreuvaie d’ faire ènne airouse.
Aivâ l’ crâs, l’ grôs l’aîbre aivait tçhissie tot d’ pai lu. Mains po trïnnaie è piait dïnche âtçhe de pâjaint, è fayait brâment d’ foûeche. E s’ raivisé qu’ yôs bûes en aivïnt. Es poérïnt bïn chur tirie soîe tot çoli.
R’veni en l’hôtâ, è ravoété bïn ses bûes. E fayait tchaipujie ïn grôs bôs qu’an poérait faire è t’ni chus yôs tétes en l’aittaitchaint d’aivô des lainieres de tiûe chus les écoûenes. El aipp’lé çoli ïn djoug pe s’ boté è l’ tchaipujie. Pe, èl équarré l’ pâjaint bôs qu’ dairait tçhissie è piait ch’ lai tiere en lai réyaint poi l’ bout de d’vaint bïn aippointie. El en tchaipujé brâment, de totes soûetches de grantou. Lequél âdrait l’ meû ? E n’en saivait ran. El aipp’lé ç’te piece énne sape.
C’ât les braintches de drie d’ lai tieuchie qu’aivïnt dyidè l’ trontchat, ïn pô c’ment lai quoûe di beûjon dyide l’oûejé dains l’cie ! Dâli, è fayait aiccretchie ènne piece pus loidgiere, ïn pô r’yevèe â drie d’ lai sape, c’ment ïn échpèce de maintchon qu’èl aipp’lé ènne mainvèlle. Mains, c’ment faire è t’ni ces doues pieces ensoinne ? D’aivô des lainieres, çoli n’âdraît p’, çoli s’ démanteul’rait â premie saitchèt. Des afaints que djuïnt vés lu d’aivô ïn toule-pamme aivïnt trovè ïn truc. Es piaintïnt tot simpyement yote bout d’ bôs dains lai pamme. Voili c’ment qu’è fayait faire. E creûyé ïn p’tchus ch’ le drie d’ lai sape pe y entch’véyé lai mainn’vèlle, c’ment po entaie. L’ djoué des essais airrivé, mains è n’y eut ran qu’ des aiccreus. L’ trait aiccretchie trop d’vaint, l’ pointou bout d’ lai sape se r’yevait ch’ lai tiere sains qu’èlle feuche bâchèe. El aiccretché l’ trait pus en drie. Le d’vaint d’ lai sape s’ piainté dains lai tiere. En v’laint r’teni lai mainn’vèlle, l’ tchaipu feut satch’ment toulè. Tot son engïn s’ démiss’lé en se r’vachaint. Les dgens étïnt bïn chur v’nis po beûyie. E y’ n’é qu’yi diainnent : « Echpèce de fô, te t’aimuses c’ment ïn afnat. Te f’rôs meu de r’bairraie l’ençhôs des poûes, qu’è y’ n é qu’ se sont sâvès. E y airait âchi des toits è r’teni, qu’lai pieudge ennâve les mâjons. »
Sai fanne v’nié vés lu, pe l’embraissé. En pûeraint, èlle yos dié : « Lu â moins, èl épreuve de faire âtçhe, vôs f’rïns meu d’ l’édie. »
Dains ènne noire rangne, è yos tchaimpé ïn bout d’ mainn’vèlle en breûyaint : « Fotes-me l’ camp, rotte de beûjons, de crevures qu’ vôs ‘n étes ! ». E rôté l’ djoug de d’tchus lai téte des bûes qu’ raindgïnt tot bal’ment. Les djoués péssainnent, l’ tchaipu teurait tot d’ pai lu. Niun n’yi oûejait pus ran dire.
In maitïn, son pus djûene boûebât djûait en… lai sape. « Hue, hue » qu’è diait en f’saint tçhissie son bôs ch’ lai tiere. Coli s’ péssait brâment bïn, lai sape creûyait ènne bèlle roûe. Son pére se y’vé d’ïn côp po ravoétie c’ment qu’ f’sait l’afaint. C’tu-ci t’niait lai sape bïn foûe poi d’tchus d’aivô ses doigts en lai trïnnaint è r’tieulons. L’ tchaipu boussé ïn grôs breûyèt : « C’ât poi d’tchus qu’è fât trïnnaie lai sape ! »
E paitché vés les bûes, pregné les meûjures. Yôs tétes y airrivïnt en lai hâtou des épales. Es f’sïnt cïntçhe pies d’ grantou. E fayait encoé dieche pies djainqu’â pointou bout d’ lai sape.
Laivoù qu’è fayait t’ni lai sape po qu’ çoi alleuche défïnmeu ? E r’venié vés l’afaint qu’ yi d’maindé : « T’ veus djûere d’aivô moi, pére ? ». « Oh âye » qu’yi réponjé l’ pére. De côte, écabreleuchies ch’lai tiere, nôs dous s’ péssïnt l’ bout d’bôs d’yun en l’âtre en n’ rébiaint p’ de dire : « Hue, hue ! ». C’était ïn pô d’vaint l’ moitan qu’è l’ fayait t’ni poi d’tchus, po qu’ci alleuche le meu.
Dains di bôs-d’ fô, è tchaipujé ç’ qu’èl aipp’lé ïn coutré t’mon. Les trâs pieces, sape, t’mon è mainn’vèlle feunent aissembyèes d’ lai meinme faiçon. Lai mainn’vèlle pe l’ coutré t’mon étïnt entcheussies dains dous p’tchus d’ lai sape, pe t’nyïnt bïn ensoinne, entch’véyies poi des tch’vèyes de bôs.
Ci côp, èl aittendé l’ soi po faire ses essais. Son pus grant boûebe qu’était dj’ ïn hanne moinnait les bûes. Sai fanne, ses âtres afaints, trâs boûebes pe doues baîchattes étïnt li âchi. Tus sentïnt yôs tiûeres fri bïn foûe, tiaind qu’ le tchaipu, sarraint du lai mainn’vèlle dains ses mains dié : « Hue ! ». Sains l’éffoûes, les bûes aitieuyainnent tot bal’ment. L’émiattèe tiere était r’vâlèe de tchétçhe sen d’ènne bèlle roûe qu’ se creûyait drie lai sape. Es virainnent d’véche, ès virainnent hatte, aidé lai sape bâchait sai roûe. Lai fanne pe ses l’afaints sâtainnent â cô di tchaipu pe l’embraissainnent…
A maitïn, les dgens di v’laidge voyainnent les roûes dains l’ tchaimp. Es diainnent â tchaipu : « T’és poéyu faire çoli, nôs l’voérïnt bïn voûere ».
« Poidé nâni. I vôs le n’ veus p’ môtraie, vôs m’èz pris po ïn fô » qu’è yôs dié.
L’soi tchoéyait tiaind qu’ès feunent tus sietès âtoué d’ l’airouse, l’ tchaipu ècmencé sai raiconte : « I déchendôs lai côte po tçhri di bôs è faiç’naie tiaind qu’ïn métchaint è foûe l’ oûeraidge… »

J-M. Moine