Publié : 27 juillet 2018

Le bossu

Le bossuat

Eric Matthey

Le bossuat

Tiaind qu’i étôs djûenat pe qu’i allôs â catétçhisse, an nôs djasait di bïn, di mâ, d’l’enfie pe di pairaidis. L’enfie, po nôs, c’étïnt les çhaîmes pe l’diaîle qu’nôs tirait dains l’fûe d’aivô son graipïn. Po l’pairaidis nôs s’voyïns tchaindgi en aindgeats chu des p’téts rôses nuaidges en train d’nenttayie les étoiles di cie en tchaintaint. È bïn, i vôs peus dire qu’ch’ l’enfie n’m’aittirait’p’dyère, l’pairaidis ne m’aittirait pe daivaintaidge poch’qu’i n’ai djemais brâment ainmè les nenttayaidges ! Mains bïn hèyrousement, i peus r’méchiaie mes poirents d’m’aivoi fait è tchoire â monde dains l’Jura et, chi, i ai trovè le voirtâbye pairaidis. Ci pairaidis, ç’ât nôs Fraintches-Montaignes ! I n’en voraî dj’mais d’âtre ! Dâli, lai fôle qu’i vôs veus raicontaie s’pésse â pairaidis. È y’aivait ènne fois, çoli fait dj’bïn grant, dous fréres qu’vétçhïns en lai fèrme d’Lai Bâmatte. È y’aivait l’Djean pe l’François. Le Djean, c’était ïn sacré bé boûebe qu’f’sait è virie les tétes de totes les baichattes d’lai contrèe. En lai b’niesson des Breuleux, totes yi ritïnt atoué po dainsie d’aivô lu. Mains ch’èl était bé c’ment ïn dûe, él était poi contre brâment fie, ordiou, aivairiciou, mâgraiciou, métchaint et du aitaint po les bétes qu’po les dgens. L’François, lu, n’était pe taint bé, è’l’fât bïn dire. Èl aivait l’moûere ïn pô toûeju pe ènne grosse bosse â dôs qu’le f’sait è mairtchie d’carre. Mains èl était aidé d’bon aigrun, chôriaint, était bon c’ment l’pain, aivait ïn tiûere d’oûe è airait bèyie sai tchmieje en ïn poûere aibaingnou. Èl ainmait les dgens, lai Naiture, é pe, c’ment Sïnt-François d’Assise, aittirait voi lu les bétes des tchaimps é des bôs. Son nom y’était craibïn po âtçhe. Oh, ès n’étïnt’pe bïn rétches ces dous-li. È tirïnt pus d’ïn côp l’daiaîle poi lai quoûe duraint l’annaie. Les doues vaitches, lai pol’niere pe l’poûe d’yote p’tét train d’paiyisain n‘poyïnt’pe les faire è vétçhie les dous d’aivô lai fèrme. Ç’ât po çoli qu’le François aivait aippris è traivaiyie des pieces d’heurleudg’rie é ôvrait po ïn aitlie d’Tram’lan, en l’hôtâ, « chu lai f’nétre » c’ment qu’an diait. (Çoli se f’sait bïn s’vent chu les montaignes di Jura en ci temps-li). Èl aimait bïn ci traivaiye è pe, chutôt, çoli botait ïn pô d’burre dains les ch’pinâtes, taindis qu’son frére s’otiupait des bétes pe des tchaimps. Ènne neût, not François eurvïnt d’Tram’lan laivous’quél ât aivu yivraie son traivaiye. É tch’mine bïn chûr è pie pochque dains ci temp è n’y è’p’encoé l’TBN (mïntnaint les CJ). Lai yune eurfait, l’cie ât tot çhai, çoli fait qu’ç’ât aijie d’mairtchie è traivie les tchaimpois. Mains è n’ât’pe preussie, è veut portchaiyie de c’te bélle et douçatte neût de tchâtemps. I vôs l’ai dit, ci François ainme lai Naiture, ç’ât ïn sondgeou. Airrivè dains lai saigne d’lai Tchâ è s’siete chu ènne trontçhe en lai rive d’ïn p’tét l’étaing, pe è ravoéte, èl écoute. Drie les grosses fiattes en ôt lai dyïndye des tiaimpainnes des roudges-bétes, les soénnats des dj’ments pe les vouïnnèes des polons qu’aippelant yotes méres dains lai neût. Les tchuattes se réponjant d’ïn bôs en l’âtre é, chu les borbèts, ïn fïn voéle de breûme monte d’lai tiere. Ç’ât maîdgique ! Èl ât li, not’François, dains ses musattes, s’diaint qu’ch’ lai Naiture ne l’è’pe brâment dyaîtè, lu d’aivô sai bosse, èlle lu s’mond tchétçhe djoué, c’ment ci soi, l’pus bé des crômâs d’aivô sai biâtè. È d’moére li chu c’te trontche, sains boudgie, c’ment aîmantè poi ènne michtérieuse foûeche. Qu’è s’sent bïn ! Pe, voi lai mineût, c’ment dains ïn sondge, des p’tét cieultons s’botainnent è montaie di sô dains lai saigne alentoué d’l’étaing. Pe, pt’tét è p’tét, tchétçhyun d’ces cieultons s’tchaindgé en aitaint d’graîcious p’téts foultas que f’sainnent enchêute ènne grosse ronde en tchaintaint. Pe èls envirnainnent ci François en lu diaint : « François, nôs t’coégnéchans bïn. T’és ïn bon boûebe, ïn défeinçou d’lai Naiture, des oûegés pe de totes lés bétes. Nôs te v’lans r’méchiaie. Po çoli, vïns dainsie d’aivô nôs en f’saint ïn entçhvâ. Ço qu’te d’maind’rés, te l’airés ! » Di côp les foultas pregnainnent le djûene hanne enmé d’yos et f’sainnent ènne endiaîlèe ronde en tchaintaint chu l’air des faiyes : « Vire, vire, vire not’François, aitaint de crômas qu’è y’airé d’entçhvâs ». Pe ès le tchaimpainnent voi l’cie quéques côps po l’raittraippaie é récmencie. L’poûere boûebe n’sais pus ch’èl ât chu tiere obïn dains l’cie. Mains è s’sent loidgie c’ment ènne pieume, sai téte ât veude é è rit, è rit, c’ment ïn bïnhèyrou. Ènne boussiatte aiprès è s’révoiye tot d’poi lu â long d’lâve. Le s’raye s’yève, les oûegés tchaintant é les foultas aint dichparu. Mains ïn bé miraîçhe ç’ât produt : lai bosse di François n’ât pus li, è n’y en é pus traice ! Ç’ât l’entçhvâ qu’él aivait fait. È ne v’lait ne oûe ne rétchaince, l’bohhéye lu seuffit. Ç’ât dïnche, hèy’rou c’ment è ne l’ feut d’jmais, qu’èl airrivé en Lai Bâmatte laivou è feut r’ci poi ci véye gronç’nou de Djean. Sains méme le ravoétie, ç’tu-ci écmencé poi l’gremoinnaie en y diant qu’è n’était pe fotu de r’veni en l’hôtâ l’méme djoué qu’èl était paitchi, qu’c’était aidé lai méme tchôse, é pe çoci, é pe çoli… Çoli duré djunqu’â môment laivous’qu’è voiyé qu’lai bosse di François aivait dichparu, qu’son frére mairtchait bïn daidroit é qu’son visaidge était encoé pus bé qu’le sïn. Èl en tchoéyé quasi çhâçhe. Tot comptant l’François yi raiconté l’hichtoire des foultas, d’lai dainse et d’l’entchvâ. Dali, roudge de colére é de djailousie le Djean s’boté è breûyie : « Bogre de gros beûjon, te n’poyait’pe d’maindaie d’lairdgent, obïn ïn sait d’oûe po qu’nôs n’euchïns pu fâte de traivaiyie ? Eh bïn moi, i yi veus allaie lai neût qu’vïnt chu ces touérbieres d’lai Tchâ pe i d’maindré en ces foultas d’me béyie l’oûe é l’airdgent qu’te y és léchie. D’main è maitïn i sré l’pus rétche l’hanne d’lai Montaigne ! » Feut dit, feut fait ! Voi lai mineût voili ci Djean qu’se trove chu ces laidièts é, c’ment son frére, qu’se fait è pâre dains lai ronde des foultas. Ces-li l’coégnéchïnt aitot, mains chutôt po sai métchainntè. C’ment éls étïnt malichious, ès déchidainnent d’y’i djûere ïn croûeye toué. Tiaind ès lu d’maindainnent de prononcie ïn entchvâ le Djean réponjé « Bèyietes-me c’que mon gros beûjon d’frére é léchie lai neût péssée ! » Dali les foultas tchaimpainnent ci laimpèt quéques côps djunqu’â capiron des fiattes en dainsaint é en tchaintaint « Vire, vire, vire le Djean, aitaint de crômas qu’è y’airé d’entchvâs ». En lai pitçhatte di djoué, le Djean se révoiyé, lai téte poijainte, dôs in gris é béche cie. Les oûegés s’étïnt coidgie, l’oûere était étôffaint. È senté âtçhe de sïndyulie dains tot son coûe é voiyé daivô épaivure qu’lai bosse d’son frére aivait crâchu dains son dos ! N’aivait-è pe d’maindè de r’cidre c’que ci bon François aivait léchie ? Voili, i veus râtaie chi mai fôle. I vôs en léche imaîdginaie tot d’poi vôs lai fïn. Mains c’qu’ât chûr, ç’ât qu’l’airdgent n’fait’p’ le bonhèye, méme ch’èl en fât bïn ïn pô, pe âchi qu’ bontè churpésse biâtè. Che, c’ment moi, vôs allèz regu’naie chu les saignes d’Lai Tchâ, è n’ât’p’chûr qu’vôs voirès des foultas. I n’en ai p’encoé d’jemains vu. Mains, chvôs étes bïn saidges, c’ment moi, vôs voirèz craibïn, c’ment moi, ènne bélle daimatte piondgie tote dévéti é nadgie dains l’étaing dvaint que de djûere d’lai flûte sietè chu lai mousse… toudjoué dévéti ! È çoli, i vôs l’peus promâttre, ç’ n’ât’pe ne ènne fôle, ne ènne mente. Mai Yâdine était d’aivô moi, èlle vôs l’poérrait confiermaie ! Mitnaint ne v’nites’pe m’dire qu’le pairaidis n’ât’pe dains nôs Fraintches-Montaignes ! Les Foulets, le 11 de mârs 2005 Eric Matthey Le bossuat (défâtè poi J-M. Moine, en lai d’mainde de ç’t’ Eric Matthey) Tiaind qu’i étôs djûenat pe qu’i allôs â catétçhisse, an nôs djasait di bïn, di mâ, d’ l’enfie pe di pairaidis. L’enfie, po nôs, c’était les çhaîmes pe l’diaîle qu’ nôs tirait dains l’ fûe d’aivô son graipïn. Po l’ pairaidis nôs s’ voyïns tchaindgi en aindgeats chu des p’téts rôses nuaidges en train d’ nenttayie les yeûtchïns di cie en tchaintaint. È bïn, i vôs peus dire qu’ ch’ l’ enfie n’ m’aittirait dyère, l’ pairaidis ne m’aittirait p’ daivaintaidge poch’qu’ i n’aî djemais brâment ainmè les nenttayaidges ! Mains bïn hèyrousement, i peus r’méchiaie mes poirents d’ m’ aivoi fait è tchoire â monde dains l’Jura è, chi, i ai trovè le voirtâbye pairaidis. Ci pairaidis, ç’ ât nôs Fraintches-Montaignes ! I n’ en voraî dj’mais d’ âtre ! Dâli, lai fôle qu’ i vôs veus raicontaie s’ pésse â pairaidis. È y aivait ïn côp, çoli fait dj’ bïn grant, dous fréres qu’ vétçhïnt en lai fèrme d’Lai Bâmatte. È y’ aivait l’Djean pe l’François. Le Djean, c’ était ïn sacré bé boûebe qu’ f’sait è virie les tétes de totes les baîchattes d’ lai contrèe. En lai b’niesson des Breuleux, totes yi ritïnt atoué po dainsie d’aivô lu. Mains ch’ èl était bé c’ment ïn dûe, d’ ènne âtre sen, él était brâment fie, ordiou, aivairiciou, mâgraiciou, métchaint è du aitaint po les bétes qu’ po les dgens. L’ François, lu, n’était pe taint bé, è l’ fât bïn dire. Èl aivait l’ moûere ïn pô toûeju pe ènne grosse bosse â dôs qu’ le f’sait è mairtchie d’ carre. Mains èl était aidé d’ bon aigrun, chôriaint ; èl était bon c’ment l’ pain, aivait ïn tiûere d’ oûe è airait bèyie sai tchmieje en ïn poûere aibaingnou. Èl ainmait les dgens, lai Naiture, é pe, c’ment Sïnt-François d’Assise, èl aittirait voi lu les bétes des tchaimps é des bôs. Son nom y’ était craibïn po âtçhe. Oh, ès n’ étïnt pe bïn rétches ces dous-li. Ès tirïnt pus d’ïn côp l’ diaîle poi lai quoûe duraint l’annaie. Les doues vaitches, lai pol’niere pe l’ poûe d’ yote p’tét train d’ paiyisain n‘ poyïnt p’ les faire è vétçhie les dous d’aivô lai fèrme. Ç’ât po çoli qu’ le François aivait aippris è traivaiyie des pieces d’ heurleudg’rie é ôvrait po ïn aitlie d’ Tram’lan, en l’hôtâ, « chu lai f’nétre » c’ment qu’an diait. (Çoli se f’sait bïn s’vent chu les montaignes di Jura en ci temps-li). Èl aimait bïn ci traivaiye è pe, chutôt, çoli botait ïn pô d’ burre dains les épineutches, taindis qu’ son frére s’ otiupait des bétes pe des tchaimps. Ènne neût, not François eurvïnt d’ Tram’lan laivous’ qu’ él ât aivu yivraie son traivaiye. É tch’mine bïn chûr è pie pochque dains ci temp è n’y è p’ encoé l’ TBN (mïntnaint les CJ). Lai yune eurfait, l’ cie ât tot çhai, çoli fait qu’ ç’ât aijie d’ mairtchie â traivie les tchaimpois. Mains è n’ât p’ preussie, è veut portchaiyie de c’te bélle et douçatte neût d’ tchâtemps. I vôs l’ ai dit, ci François ainme lai Naiture, ç’ ât ïn sondgeou. Airrivè dains lai saigne d’ lai Tchâ è s’ siete chu ènne trontçhe en lai rive d’ ïn p’tét l’ étaing, pe è ravoéte, èl ôt. Drie les grosses fiattes an ôt lai dyïndye des tiaimpainnes des roudges-bétes, les soénnats des dj’ments pe les vouïnnèes des polons qu’ aippelant yos méres dains lai neût. Les tchuattes se réponjant d’ ïn bôs en l’âtre é, chu les borbèts, ïn fïn voéle de breûme monte d’ lai tiere. Ç’ ât maîdgique ! Èl ât li, not’ François, dains ses musattes, s’ diaint qu’ ch’ lai Naiture ne l’ è’ pe brâment dyaîtè, lu d’aivô sai bosse, èlle yi s’mond tchétçhe djoué, c’ment qu’ ci soi, l’ pus bé des crômâs d’aivô sai biâtè. È d’moére li chu c’te trontche, sains boudgie, c’ment qu’ aîmantè poi ènne michtérieuse foûeche. Qu’ è s’ sent bïn ! Pe, voi lai mineût, c’ment qu’ dains ïn sondge, des p’téts cieultons s’ botainnent è montaie di sô dains lai saigne alentoué d’ l’ étaing. Pe, p’tét è p’tét, tchétçhyun d’ ces cieultons s’ tchaindgé en aitaint d’ graîcious p’téts foultas que f’sainnent enchêute ènne grôsse ronde en tchaintaint. Pe èls envirnainnent ci François en y’ diaint : « François, nôs t’ coégnéchans bïn. T’ és ïn bon boûebe, ïn défeinçou d’ lai Naiture, des oûegés pe d’ totes lés bétes. Nôs te v’lans r’méchiaie. Po çoli, vïns dainsie d’aivô nôs en f’saint ïn entçhvâ. Ço qu’ te d’maind’rés, te l’ airés ! » Di côp les foultas pregnainnent le djûene hanne en mé d’ yos è f’sainnent ènne endiaîlèe ronde en tchaintaint chu l’ air des faiyes : « Vire, vire, vire not’ François, aitaint de crômas qu’ è y’ airé d’ entçhvâs ». Pe ès l’ tchaimpainnent voi l’ cie quéques côps po l’ raittraippaie, p’ és rècmençainnent. L’ poûere boûebe n’ sait pus ch’ èl ât chu tiere obïn dains l’ cie. Mains è s’ sent loidgie c’ment ènne pieume, sai téte ât veude, pe è rit, è rit, c’ment qu’ ïn bïnhèyrou. Ènne boussiatte aiprès è s’ révoiye tot d’ poi lu â long d’ l’ âve. Le s’raye se yeve, les oûegés tchaintant é les foultas s’ sont sivè. Mains ïn bé miraîçhe s’ ât produt : lai bosse di François n’ ât pus li, è n’ y en é pus traice ! Ç’ ât l’entçhvâ qu’ él aivait fait. È ne v’lait ne oûe ne rétchaince, l’ bohhéye lu seuffât. Ç’ ât dïnche, hèy’rou c’ment qu’ è ne l’ feut d’jmais, qu’ èl airrivé en Lai Bâmatte laivou qu’ è feut r’ci poi ci véye gronç’nou de Djean. Sains méme le ravoétie, ç’tu-ci écmencé poi l’ gremoinnaie en y diaint qu’ è n’ était pe fotu de r’veni en l’hôtâ l’ meinme djoué qu’ èl était paitchi, qu’ c’ était aidé lai meinme tchôse, é pe çoci, é pe çoli… Çoli duré djunqu’ tiaind qu’ è voiyé qu’ lai bosse di François aivait dichparu, qu’ son frére mairtchait bïn daidroit é qu’ son visaidge était encoé pus bé qu’ le sïn. Èl en tchoéyé quasi çhâçhe. Tot comptant l’ François yi raiconté l’ hichtoire des foultas, d’ lai dainse et d’ l’entchvâ. Dali, roudge de graingne é de djailousie le Djean s’ boté è breûyie : « Bogre de gros beûjon, te n’ poyôs p’ d’maindaie d’ l’ airdgent, obïn ïn sait d’oûe po qu’ nôs n’ euchïns pu fâte de traivaiyie ? Eh bïn moi, i yi veus allaie lai neût qu’ vïnt chu ces touérbieres d’ lai Tchâ pe i d’maindré en ces foultas d’ me béyie l’oûe é l’airdgent qu’ te y és léchie. D’main l’ maitïn i sré l’pus rétche l’ hanne d’lai Montaigne ! » Feut dit, feut fait ! Voi lai mineût voili ci Djean qu’ se trove chu ces laidièts é, c’ment son frére, qu’ se fait è pâre dains lai ronde des foultas. Ces-li l’coégnéchïnt aitot, mains chutôt po sai métchainntè. C’ment qu’ éls étïnt malichious, ès déchidainnent d’ yi djûere ïn croûeye toué. Tiaind ès lu d’maindainnent de prononcie ïn entchvâ l’ Djean réponjé « Bèyietes-me c’ que mon gros beûjon d’ frére é léchie lai neût péssée ! » Dali les foultas tchaimpainnent ci laimpèt quéques côps djunqu’ â capiron des fiattes en dainsaint é en tchaintaint « Vire, vire, vire le Djean, aitaint de crômas qu’ è y’ airé d’ entchvâs ». En lai pitçhatte di djoué, le Djean s’ révoiyé, lai téte poijainne, dôs in gris é béche cie. Les oûegés s’ étïnt coidgie, l’oûere était étôffaint. È senté âtçhe de sïndyulie dains tot son coûe é voiyé daivô épaivure qu’ lai bosse d’ son frére aivait crâchu dains son dos ! N’aivait-è pe (Ât – ç’ qu’ è n’ aivait p’) d’maindè de r’cidre c’ que ci bon François aivait léchie ? Voili, i veus râtaie chi mai fôle. I vôs en léche imaîdginaie tot d’ poi vôs lai fïn. Mains c’ qu’ ât chûr, ç’ ât qu’ l’ airdgent n’ fait p’ le bonhèye, méme ch’ èl en fât bïn ïn pô, pe âchi qu’ bontè churpésse biâtè. Che, c’ment moi, vôs allèz regu’naie chu les saignes d’ Lai Tchâ, è n’ ât p’ chûr qu’ vôs voirès des foultas. I n’ en ai p’ encoé d’jemains vu. Mains, ch’ vôs étes bïn saidges, c’ment moi, vôs voirèz craibïn, c’ment moi, ènne bélle daimatte piondgie tote dévéti é nadgie dains l’ étaing dvaint que de djûere d’ lai flûte, sietè chu lai mousse… toudje dévéti ! È çoli, i vôs l’ peus promâttre, ç’ n’ ât ne ènne fôle, ne ènne mente. Mai Yâdine était d’aivô moi, èlle vôs l’ poérrait confiermaie ! Mitnaint ne v’nites pe m’ dire qu’ le pairaidis n’ ât p’ dains nôs Fraintches-Montaignes ! Les Foulets, le 11 de mârs 2005 Eric Matthey