Publié : 25 juin 2018

L’amoureuse et l’envie

Lai r’molouse è l’ envie

Jean-Marie Moine

Lai r’molouse è l’ envie

L’ Moûeri aivait aidé ainmè l’ bôs. Tot d’ pai lu èl aivait aippris è l’ traivaiyie. C’ était ïn échpèce de m’nujie-tchaipu obïn d’ tchaipu-m’nujie. Èl aivait d’maindè en ïn favoirdgie d’ péssaidge d’ yi foûerdgie quéques l’ utis, chutot des maitchés pe des cisés. C’ était aivu chutot yun des premies taiyous d’ bôs. Sôle d’ aidé voûere voulaie des faifiôs d’ bôs tiand qu’ è y fayait soûetchi ïn bout d’ piaintchatte d’ ènne béyatte, èl aivait meinme fait faire des dents en yun d’ ses coutés. Ç’ feut, ch’ an peut dire l’ ècmenç’ment di sciattaidge. Dïnche, lai piedre de bôs feut brâment rédut. Mains c’ment qu’ é n’ poéyait p’ raissie qu’ des tot p’téts bouts d’ bôs, èl aivait ïnventè ènne soûetche de pus grante è roide sciatte. Tiaind qu’ son boûebe, le Djeain feut ïn hanne, ensoinne ès feunent les premies sciatous d’ grant. Po faire des piaintches, ès coutchïnt ènne béye en aippûesse en doûes piaices chus dous grôs è hâts bocs. Yun des dous l’ hanne se t’niait chus ïn échpèce de tchéfâ â d’tchus d’ lai béye po tirie l’ pésse-poitchot vés le hât, l’ âtre en d’dôs d’ lai béye le r’tirait vés l’ béche Ès se n’ piaînjïnt p’, ès diaingnïnt yote vétçhaince en lai ch’vou d’ yôs sevrés. Lai djûene fanne di Djeain yôs bèyait ïn côp d’ main tiaind qu’ le Moûeri était trop sôle. Mains ci traivaiye d’maindait taint d’ foûeche pe d’ éffoûes qu’ lai poûere fanne en predjait son çhoûeçhe. C’ment faire po aillédgi ç’te bésaingne ? Ïn bé djoué, l’ Djeain trové sai baîch’natte en train d’ djûere d’aivô lai véye r’molouse. Mains lai Mairie (lai baîch’natte di Djeain) aivait botè sai pop’natte chus lai mairtchâle d’ lai r’môlouse, pe en viraint lai ribe, yi f’sait è faire ïn vait-è-vïnt ! Ènne aivisâle yi péssé dains lai téte : voili c’ment qu’ è fârait poéyait faire po raissie d’ grantes piaintches dains ènne béye ! D’ aivô son pére, ès djâbiainnent de çoli. È fârait botaie lai sciatte en d’tchus, daivô ènne dém’nâle aiccretchie en ènne prou grôsse rûe qu’ an virrait en d’dôs. Ès tchaipujainnent ènne soûetche de câdre en bôs d’aivô lai grôsse sciatte en fie â moitan. Ès piaintainnent dous grôs tirains qu’ ès motchaigeainnent d’ lai sen d’ lai grantou. L’ câdre poérait dïnche tçhissie bïn drèt dains les motchaidges. Poi d’ dôs, mains en traivie, ès mâj’nainnent le baîti d’ lai grôsse rûe qu’ an virrait d’aivô lai coérbatte. Lai dém’nâle aiccretchie â bout d’ dôs d’ lai sciatte f’rait l’ réchte. Tiaind qu’ èls épreuvainnent ci sychtème po l’ premie côp, è y é âtçhe que n’ djûait p’ daidroit. Lai dém’nâle tirait lai sciatte en traivie d’ lai béye, ç’ qu’ endjoquait l’ câdre dains les mochtaidges ! Èls eunent bèl è botaie d’ lai bodate po qu’ çoli tçhisseuche meu, ran n’ y fsé. Lai p’téte Mairie v’niait s’vent vés son pére pe son grant-pére po voûere ç’ qu’ ès maign’nïnt. Ci djoué-li, èlle se boté è sâtaie en lai coûedge vés yôs. Dis voûere dié l’ Moûeri en son boûebe ! È m’ vïnt ènne aivisâle. Ât-ç’ que te n’ crais p’ qu’ è farait ïn sychtème ïn pô c’ment ç’tu d’ lai coûedge d’ lai Mairie, qu’ an botrait és tirains ? I veus allaie voûere le fourdgeou, po y’ d’maindè ch’ an n’ poérait p’ foûerdgie ènne coérbatte d’aivô doûes bosses, yune vés tchétçhe tirain. An aiccretchrait doûes dém’nâles, yènne dôs tchétçhe bout di câdre, qu’ le tir’rïnt bïn ensoinne d’ l’ enson vés l’ béche pe qu’ le r’bouss’rïnt aiprés vés le hât. Lai s’nainne d’ aiprés an montont ci mécainichme qu’ n’ était ran d’ âtre qu’ ïn vilbretçhïn qu’ ès v’niïnt d’ ïnventaie ! Bïn pus taîd, dous d’ries l’ aiccmôd’ments feunnent trovè : ïn pyèyon po boussaie lai béye vés lai sciatte, pe ènne coérbatte de tchétçhe sen di vilbretçhïn. È dous virous, c’était mitnaint aîjie d’ raissie des piaintches. Meinme lai mére d’ lai p’téte Mairie aivait di piaîji d’ virie lai coérbatte d’ aivô son hanne. J-M. Moine