Publié : 25 juin 2018

L’élevage du sanglier

L’éyevaidge di poûessèyê.

Jean-Marie Moine

L’éyevaidge di poûessèyê.

Le p’tét loup Rauraque é bïn crâchu. Mon Dûe qu’ les afaints aint poéyu djôtaie d’aivô lu. E ritait aiprés les étchènnes de bôs qu’èls yi tchaimpïnt pe è les raippoétchait. E rôlait âtoué des dgens d’ lai tribu. Mains tiaind qu’è feûnait des loups qu’ péssïnt, le voili qu’ lainçait è fond d’ train vés yôs. E r’veniait aidé vés nôs dgens en aittiraint les poiraintes bétes d’aivô lu, che bïn qu’ d’âtres loups feunent bïn soîe aipprevéjies. D’aivô l’temps, ces loups dev’niainnent des sâvaidges tchïns pe des tchïns. Lai tcheusse se f’sait bïn pus soîe d’aivô les tchïns. Les tcheussous n’ sôlïnt p’ è porcheûdre les yievres, les cies, les poûessèyês, les échpèces de sâvaidges motons è tchievres. Meinme les oués, qu’érouéy’nès poi lai porcheûte des tchïns, poéyïnt étre tçhvès soîe poi les hannes. Mains les sâvaidges bétes se f’sïnt raîes alentoué. Les tcheussous daivïnt cheûdre les tchïns, rôlaie aidé pus laivi. L’ tchéf d’ lai rotte qu’ sôlait âchi d’ s’ aidé daivoi dépiaicie, s’ musait en tot çoli. In djoué, è d’maindé en ses hannes d’ bairraie ïn prou grôs ençhôs d’aivô des pâjainnes roétches â béche, pe d’entéchie des trontchats è des grantes entrecroûejies braintches poi d’tchus. An n’poéyait entraie dains l’çhôs qu’ poi ïn étrèt seintie bïn coitchie drie d’lai r’venûe. Pe, an aippregné és tchïns qu’an condûjait bïn laivi, è aidé r’v’ni vés l’entrèe di çhôs. El en é fayu di temps po yôs aippâre, en yôs tchaimpaint des moéchés d’ bôs d’vinte en vinte métres, è r’trovaie le t’ch’mïn que r’veniait aidé en lai meinme piaice, po les drassie po ci traivaiye. Dains l’ençhôs, drie lai r’venûe, an creûyont ïn fond è grôs p’tchus, ènne échpèce de traippe qu’an r’tieuvont d’braintches, d’mousse è pe d’feuyes. C’ feut mâlaîjie, tot r’tchoéyait aidé dains le p’tchus, mains è foûeche de rècmencie, an y airrivont. Poquoi qu’le tchéf f’sait è faire tot çoli ? E bïn, di temps qu’è tcheussait, èl aivait vu qu’ènne rotte de poûessèyês r’veniait s’vent â meinme yûe, dains ïn bôs de tchênes po bâchaie lai tiere pe bâfraie les yainds. E saivait qu’ses dgens étïnt latchous de tchie d’poûessèyês. Mains lu, è n’saivait p’ poquoi, èl ainmait chutôt voûere vétchie ces coéraidgeouses bétes. Tiaind qu’èl était tot p’tét, èl aivait ôyi lai raiconte di pus véye d’lai rotte : l’hichtoire d’lai p’téte Djeânne d’aivô son p’tét loup aivait péssè les siecles ! C’ qu’aivait fait ç’te baich’natte, aipprevéjie des sâvaidges bétes, an l’daivait poéyait r’faire. Dâli, dâs grant èl aivait bèyie l’ oûedre que niun n’aigrotteuche les bétes di bôs des tchênes… ! El était r’veni bïn s’vent tot d’pai lu, voûere ç’te rotte de poûessèyês po lai meu coégnâtre, po saivoi ses aivéjainces. L’ derie côp qu’èl était v’ni, èl aivait comptè quaitre varrêts, quaitre f’mèlles d’aivô tchétçhènne ché obïn sèpt mairtçhaissïns. Dains lai neût d’lai neûve yune, è raissembyé ses tcheussous po raipp’laie en tchétçhun ç’ qu’è daivait faire. Es paitchainnent tus d’aivô tos les tchïns vés l’bôs des poûessèyês en f’saint ïn grant détoué po se n’ pe trovaie d’lai sen qu’ çhoûeçhait l’oûere. C’était è po prés è dieche yûes d’ l’entrèe d’ l’ençhôs. Tchétçhe moinnou de tchïn l’ daivait faire è s’cajie. Yote coulainnèe ençaçhait mitnaint tote lai haidje de poûessèyês. E n’y aivait ran qu’ d’ènne sen qu’an aivait léchie ènne péssèe sains vadgeous. C’était poi ci p’tchus qu’ ès daivïnt faire è péssaie les sâvaidges poûes po les dyidaie encheûte vés l’ençhôs. Dâs drie les boûetchèts ès poéyïnt voûere mitnaint les bétes qu’ n’aivïnt ran senti, qu’ bâchïnt lai tiere d’aivô yôs moéres po trovaie des yainds, pe des raiceinnes. Les mairtçhaissïns djûïnt c’ment des p’téts fôs d’vaint d’engoulaie tot ç’ qu’ès trovïnt qu’ dépéssait d’ lai tiere. Les tchïns s’aiccreupéchainnent poi tiere, èls étïnt bogrement bïn drassies. E n’y en aivait piepe yun qu’ djaippait. E s’était péssè quasi ènne houre, l’ soraye se y’vait è poinne è rais d’ lai côte d’en faice, tiaind qu’yun des varrêts feûné ïn tchïn qu’ s’était aippretchie d’ïn pô trop prés. C’ment ïn éyuje, l’ varrêt tchairdgé en breûyaint. Le tchïn s’laincé chus lu en djaippaint bïn foûe, aimeûtaint d’ âtres tchïns qu’ s’ lainçainnent chus l’ poûessèyê. Lai yutte feut coétche mains terribye. Qu’ïn tchïn feuche biassie, d’âtres r’pregnïnt sai piaice en r’trovaint yos aivéjes de loups. Moûeju chus tot l’coûe, tirâyie dains totes les sens, écatch’lè, pichaint l’saing, l’ varrêt n’en poéyé pus. D’ïn côp, è tchoéyé moûe. Les âtres sâvaidges poûes laincïnt è drète, è gâtche, les mairtçhaissïns écouvïnt l’bôs c’ment d’ grantes quoûes drie yôs méres en gronç’naint. Les tchïns djaippïnt. Encoéraidgies poi les ailouxèes des hannes, ès vadgïnt lai fôl’ haidge, prij’niere â moitan d’ l’échpèce de çhaçhe qu’pregnait totes soûetches d’aillures en s’ dépiaiçaint. El é bïn fayu quaitre houres d’vaint d’airrivaie vés l’ençhôs. Lai paitchie n’était p’ encoé diaingnie. E n’fayait p’ pèssaie d’côte d’ l’étrèt allou qu’moinnait vés l’entrèe d’ l’ençhôs. E n’y é ran qu’ènne sâvaidge trûe qu’ s’ât poéyu sâvaie d’aivô quéques p’téts mairtçhaissïns, è câse d’ènne grôsse roitche qu’les tchïns n’aivïnt p’ poéyu brâtaie prou tôt. Ch’vôs aivïns vu c’ment qu’ès s’étïnt tçhissie ! Les tchïns euvrainnent le çaçhe d’vaint l’ridé de r’venûe. E n’é p’ fayu brâment d’ temps en ènne sâvaidge trûe po compâre qu’èlle s’poéyait sâvaie drie les boûetchèts. Elle s’y enf’lé en dieulaint, cheûyèe poi tote lai haidge. Dains ïn grôs traiyïn, tote lai rotte se tchaimpé dains le p’tchus, dains lai traippe. Les poûessèyês étïnt d’dues bétes. Ran qu’ quéqu’yuns s’étïnt ïn pô émeutlès en tchoéyaint l’yun chus l’âtre, mains èls étïnt tus bïn vétçhaints. L’entrèe di çhôs feut bïntôt boûetchie, di temps qu’ quéques hannes allïnt r’tçheri les réchtes di poûre moûe poûessèyê qu’an n’ aivait p’ poéyu raimoinnaie. E n’yi d’moérait pus qu’è aittendre, qu’ les sâvaidges pôues, bïn neurris poi yôs maîtres, s’ moinneuchïnt pyain pe se f’seuchïnt en yote neûve vie d’aipprevéjies bétes. Dains lai vâprèe, les dgens s’raissembyiainnent âtoé d’ l’ençhôs. Les poûessèyês aivïnt dj’ creûyie dains lai tiere d’aivô yôs moéres, pe poéyïnt dj’ soûetchi d’lai traippe. Les afaints graipoinnïnt ch’lai bairre. Es sor’yïnt en raivoétaint les mairtçhaissïns djûere ensoinne en s’ritaint aiprés, en s’moûedjéyaint, en s’rôlaint en valmont l’yun chus l’âtre. Qu’èls étïnt bés d’aivô yôs djânes réyures ch’le coûe. Des côps, an poéyait âchi voûere, â traivie des braintches, les véyes poûessèyês d’aivô yôs grantes biaintches défeinses â bout di moére. Es n’venyïnt p’ tot prés d’ lai bairre, mains d’moérïnt coitchies â meu drie les aîbres. L’soi, âtoué di fûe, tiaind qu’an eut bïn maindgie di poûessèyê qu’était moûe di temps de ç’te soûetche tcheusse, l’ tchéf ècmencé sai raiconte en évairaint : « C’te neût d’lai neûve yune, tiaind… ». J-M. Moine