Publié : 25 juin 2018

La première église, le premier moustier

L’ premie môtie

Jean-Marie Moine

L’ premie môtie Ès vétçhïnt en ènne p’téte tieûm’nâtè, dains ènne soûetche de v’laidge que comptait è pô prés tçhinze bacus. C’était ïn r’tirie yûe, mains lai fïn airrivait è pô prés djainqu’ en ènne romainne vie. È s’ seuvniait qu’ tiaind qu’ èl était tot p’tét, son pére djâsait quéques côps d’ aivô des romains soudaîts qu’ péssïnt ch’ lai vie. Laivoù qu’ allïnt tos ces soudaîts ? Ç’ ât yos qu’ se daivïnt aidé dépiaicie po aichurie l’ airriere di grôs romain l’ Empire, d’lai sen di Rhïn. Les soudaîts aivïnt dit en son pére qu’ n’ ïmpoétche tiu s’ poéyait engaidgie dains l’ aîrmèe, pochque ç’ n’ était p’ soîe d’ dépiaicie des vrâs Romains dâs Rome djainqu’ ch’ lai frontiere d’ l’ Empire. Les pairoles de son pére yi r’vegnïnt mitnaint dains sai téte de djûene hanne. Pe sai téte était encoé pieinne des imaîdges de son afaince, tiaind qu’ è voyait les foûes soudaîts, les tchies, les mulats, les airmures, les lainces, les bouçhies,… Ïn djoué, èl aivait meinme vu ïn romain tchèf chus son tchvâ. Ïn bé djoué, sai déchijion feut prije : è srait soudaît. Sai mére pûeré en aippregnaint lai novèlle pe èlle ïnvotçhé les celtes dûes pe Mârs, l’ romain dûe d’ lai dyierre. Son pére, lu, dié : mon boûebe, t’ és prou grant mitnaint po saivoi ç’ que t’ dais pe ç’ que t’ veus faire. L’ nové ladgionie feut enrôlè pe paitché d’ aivô d’ âtres soudaîts d’ lai sen di nord. Mains mitnaint qu’ èl était laivi, è s’ musait bïn s’vent en son câre de tiere di Jura laivoù qu’ les sïns traivaiyïnt lai tiere. Lai grie l’ pregnait chutôt tiaind qu’ è daivait mairtchie, mairtchie encoé en poétchaint ch’ son dôs d’ pâjainnes tchairdges en pus d’ lai laince, di yève, pe d’ sai l’ airtçhe. Des annèes péssainnent, è n’ les saivait pus comptaie, djainqu’ en ci djoué qu’ ès tchoéyainnent dains ènne embuchtyaide, dains ïn p’tét vâ. Po l’ premie côp èl aivait vu ces féroches Barbères qu’ ritïnt en rotte dains totes les sens, è les aivait ôyi boussaie yôs breuyèts. Les braives ladgionies eunent bél è épreuvaie d’ se baittre, ès feunent vaintçhu. Poi tchaince, note djûene jurassien s’ poéyé tçhissie (è se d’mainde encoé adj’d’heu c’ment qu’ çoli s’ ât fait). È se r’trové tot d’ pai lu dains ïn échpèce d’ empoûesse, â moitan d’ ïn p’tét bôs. L’ temps d’ ènne aivâche, è r’pregné ses l’ échprit. Sains trop saivoi laivoù allaie, è paitché d’ lai sen di meûçaint pe mairtché tot lai neût. Â maitïn, èl était en lai riçhatte d’ ènne prou grôsse r’viere. Di temps d’ doûes s’nainnes â moins, èl lai cheuyé d’ lai sen d’ l’ aivâ. Tiaind qu’ è trovait des haibitès yûes, è fsait des détoués foûeche qu’ èl aivait pavou d’ voûere quéqu’un. Ïn djoué, èl aivait épreuvè d’ s’ aippretchie d’ ïn hanne qu’ graiboinnait tot d’ pai lu ïn p’tét câre de tiere. Mains l’ véye hanne s’ était sâvè. Poi tchaince, sai féye qu’ vadgeait des bèrbis pe trop laivi d’ li était v’ni vés lu. Dains ïn mâçhat d’ landyes, celte, laitïn, patois, ès s’ botainnent è djâsaie ensoinne. Èl aippregné qu’ èl était en Sologne, raiconté qu’ è v’niait di Jura, qu’ è s’ était enrôlè dains lai romaine ladgion, pe, hontou, è daivé djâsaie d’ sai fute aiprés l’ mâlhèy’rou l’ aiccretchaidge d’ aivô les Barbères. Lai djûene baîchatte l’ aivait ravoétie drèt dains les eûyes, en aivait aivu pidie – mains ât-ç’ que c’ était d’ lai pidie ?- pe èlle l’ envèllé tchie lèe, dains yote bacu, po l’ ïn pô r’botaie chus pie. È n’ en r’vegnait p’ d’ se r’trovaie sietè d’vaint ènne grôsse tâle, â moitan d’ lai tieûjainne, d’aivô lai djûene baîchatte, ses pairents, ses grant-pairents, pe chés pus p’téts fréres è soeûrs. An djâsont brâment en maindgeaint, pe lai grant-mére ne mainqué p’ de dire en son hanne qu’ s’était sâvè en l’ aippretche di Jurassien, qu’ c’ était ïn sâvaidge. Aiprés lai nonne, lai baîchatte aipparoiyé ènne coutche ch’ l’ étrain dains ïn câre d’ lai tieûjainne, laivou qu’le ladgionie s’ coutché, s’ endremé pe rontché. Tiaind qu’ è s’ révoiyé l’ djoué qu’ cheuyé, note djûene Jurassien r’trové lai Mairie (ç’ ât dïnche qu’ s’ aipp’lait lai djûene baîchatte) qu’ échâlait des faiviôles. È yi d’maindé ïn couté pe l’ édé dains ci traivaiye. Lai baîchatte poétchait âtoué di cô ènne fasse qu’ dous croûejies bôs pendïnt â bout. Qu’ ât-ç’ qu’ vôs poétchèz li qu’ èl oûejé yi d’maindaie ? È bïn voili. L’ annèe péssèe, sïnt Maitchïn ât v’ni dains note v’laidge. È nôs é djâsè di Chricht qu’ ât v’ni chus ç’te tiere, è nôs é dit qu’ nôs l’ daivïns prayie, pe chutot qu’ nôs daivïns meu vétçhie ensoinne, c’ment des fréres. Pe, èl é baptaiyie ces qu’ l’ aint v’lu. È m’ é baptaiyie, pe m’ é bèyie l’ nom d’ Mairie. Ç’ ât l’ nom d’ lai mére di Chricht. Dâs ci djoué-li, i poétche ç’te p’téte crou qu’’ ât l’ sïngne di Chricht. Pe vôs, qu’ dié lai baîchatte, c’ment qu’ vôs s’ aipp’lèz ? Oh, vôs saites, moi, i n’ aî p’ de nom ! Tchie nôs, en l’ hôtâ, an m’ dit note Grôs, pochqu’ i seus l’ pus véye des afaints d’ mes pairents. È v’niait d’ dire çoli tiaind qu’ lai mére d’ lai Mairie airrivé en lai tieûjainne po aipparayie l’ dénèe. L’ Grôs pregné l’ graiboinnat pe rité dains l’ tchaimp po édie l’ grant-pére. Dains sai téte è s’ diait qu’ è n’ poéyait p’ eurpaitchi tot comptant sains faire âtçhe po ces dgens qu’ l’ aivïnt che bïn r’ci, pe…, l’ imaîdge d’ lai Mairie regu’nait dains son tiûere ! Les djoués péssainnent, l’ Grôs n’ était p’ preussie de r’veni dains l’ Jura. Èl était aidé l’ premie po eûffie ses brais po traivaiyie lai tiere, po ch’gondaie c’te famille qu’ l’ aittieuyait che bïn. Â mois d’ ot, ç’ ât lu qu’ aivait sayie tot l’ biè tot d’ pai lu, di temps qu’ poi d’rie, lai Mairie aivait djaiv’lè pe dgierbè. Pe tchétçhe djoué, ïn pô d’vaint l’ coutchie di s’raye ès fsïnt les mayattes.È ravoétait lai baîchatte dôs son bé p’tét tchaipé d’ étrain que t’niait lai drassie dgierbe di moitan en sôriaint. Mitnaint, ès s’ dyïnt te, nian pus vôs. L’ drie soi des moûechons, èls étïnt â bout di tchaimp, tiaind qu’ le Grôs dié : Vïns Mairie ! Nôs ains tot moûech’nè, nôs s’ dairïns ïn pô sietaie dôs ci tchêne, en lai riçhatte d’ lai Loire. È ronté l’ bout d’ ènne braintche di tchêne qu’ était tchoi, pe s’ sietè tot contre lai baîchatte. Èl ècmencé d’ taiyie l’ bôs d’aivô son coutè. Mains, t’ taiyes ènne crou qu’ dié tot d’ ïn côp lai Mairie ! È ô qu’ dié l’ Grôs en piaiquaint sai crou chus ç’té qu’ était ch’ lai goûerdge d’ lai baîchatte. Pe, y’ bèyaint ïn dou baîjat ch’ l’ araye, è y’ mairmeujié : Mai p’téte Mairie, i t’ t’ ainme, pe c’ment qu’ te m’ és dit qu’ te poéyôs baptoiyie, i te d’mainde d’ me baptoiyie. En s’ t’niaint poi lai main, èls entrainnent dains lai Loire, pe lai Mairie voiché d’ l’ âve ch’ lai téte di Grôs en diaint « I t’ baptoiye Maitchïn, â nom di pére, di fé di Sïnt-Échprit ». Ès s’ embraissïnt encoé tiaind qu’ des bieûs l’ oûejés s’ envoulainnent des époulats, pe qu’ ïn coupye de dyirèts péssé drèt â d’tchus d’ yôs tétes, en fsaint è fyottaie l’ roudge cheûtes-me-djûene-hanne di tchaipé d’ lai Mairie qu’ envirvôté les crous des dous djûenes l’ aimoéreus ! L’ hèrbâ airrivé. Tot le v’laidge tchainté tiaind qu’le Maitchïn pe lai Mairie dainssainnent en lai grôsse féte qu’ les Celtes fsïnt aidé en l’ airriere-séjon. À bontemps qu’ cheuyé, l’ djûene coupye r’venié dains l’ Jura. Èl emmoinné d’ aivô lu ç’te côtume des Celtes qu’ an aippele d’ nôs djoués, dains l’ Jura, lai Sïnt-Maitchïn. Vôs Jurassiens qu’ ainmèz vote câre de tiere, n’ rébiètes chutot pe de r’tçhri les pieres que d’moérant d’ l’ oréj’noûere qu’ aint mâj’nè note Maitchïn pe sai fanne lai Mairie en l’ hanneur d’ ci sïnt qu’ les Celtes ainmïnt poi d’tchus tot pochqu’ èl aivait copè sai véture po lai bèyie en ïn poûere diaîle qu’ édgealait ! Bïn des siecles pus taîd, d’ âtres sïnts qu’ sont v’ni dains l’ Jura sont aivu tot ébâbis d’ y trovaie l’ oréj’noûere de sïnt Maitchïn laivoù qu’ an aivait dj’ prâtchie lai boinne pairole, ç’té de Dûe. J-M. Moine