Publié : 1er avril 2017

Une figure de ce coin de terre

Ènne fidiûre de ci care de tiere.

l’micou, Michel Cerf, 1er avril 2017

Paru dans l’Ajoie, 170401

Ènne fidiûre de ci care de tiere.

Elle èc’mence aivo dés seuvnis d’afaint, tiaind èlle allait tchie son grant-pére, â m’lïn de Tchevenez. È y avait brâment de daindgie dains ci m’lïn. È n’fayait’pe se léchie aittraipaie lés haillons poi ènne corroûe, o botaie lo pie tchu ïn branlou lavon. Lai grante rûe di m’lïn, que f’sait virie l’âve d’ïn p’tèt reû déchendu d’lai côte, aivait âtche de michtérieû. En pus, an utilijait sai foûeche po embrure ènne raisse que débitait dés paînes (poutres) èt dés lavons. Ç’ât dire chi l’grant-pére breûyait tiand è trovait dés afaints que djûïnt dains lo m’lïn. Meinme qu’ïn djouè, èl é daivu râtaie sai raisse bruchqu’ment... Èlle s’aippretchait bïn trop d’pervâ lé èt ènne âtre baîchnatte sietèes tchu lai béye, è dous doigts dés laimes de lai raisse ! Mon Dûe qué fraiyou... èt qué endieulèe ! Èlle me djase encoé dés tchairpaingnes de pomattes qu’èlle é daivu pâlaie. Èt lés étchâlûres (pelures) daivïnt étre fïnes ! Pouech’qu’è y aivait brâment d’monde dains ci m’lïn. Lés m’nus étïnt aidé lés meinmes : sope en lai fairainne, sope és oégnons, grablèes èt, l’dûemoinne, dés fie-tchôs aivô di laîd. I aî péssè lai vâprèe aivô lé. Ïn paiji ! Èlle me djase, lo fûe dains lés eûyes, dés annèes vou l’Jura é yuttè po dev’ni ïn canton. I n’vôs diré’pe son nom, di temps qu’èlle me l’é d’maindè, mains, brâment d’gens lai v’lant r’coégnâtre, èt ç’ât taint meu. Craibïn qu’cés qu’èlle é fait votaie « oui » lo 23 d’juïn 1974 ne sont pus d’ci monde. Son paiyis, èlle l’é aidé aivu â tiûre, èt po chur qu’è y veut étre djainqu’en sés d’ries djoés. Aivô ïn malichiou chôri (un sourire malicieux), èlle me djase de dous véyes baîchattes qu’aivïnt saingnie yôt paipiat d’vôte, ç’qu’aivait baiyie dous voix de moins po Bierne... Di temps de l’Aissembièe Conchtituante, in soi d’Sïnt-Maitchïn, i lai vois encoé aippoétchaie en not’ présideint, ènne aissiete de grulatte vou èlle aivait rempiaicie lai tchie poi dés baindes de gairattes airraindgies po faire lo jurassien draipé. È y airait brâment è dire achi, tchu lés viaidges qu’èlle é fait aivô ènne tiujïnne : Paris, Lourdes, Compostelle, Rome, èt bïn d’âtres yûes encoé. Dains lés Catacombes, è Rome, èlle se s’vïnt encoé di tiurie que ne se râtait’pe de prâgie, di temps qu’les dgens n’poyïnt pu çhiouçhaie, foûeche qu’è f’sait tchâd. Dali, è poinne defeû, èlle yi dit qu’èlle n’ât’pe v’ni è Rome po oyï lés meinmes babioles que tos lés dûemoines en l’hôtâ ! Mains vou èlle ât tèrribye, not’ aîdjôlate aimie, ç’ât tiaind èlle djase de loto. An n’lai s’rait tairi. Tot, èlle coégnat tot. Èlle ât chur d’aivoi lai r’çatte po botaie tchu pie ïn loto qu’aittirrait pien d’monde èt ne lés sairait engregnie : lo nombre de pésses, lai valou dés lôs, lai reiyâle pésse, tot ! Pe c’ment cés lotos dés tchaintous d’môtie, que n’aint piepe quairante pésses... Dés lotos en lai véye môde, aivô ïn bé pavillon rempiachu de tchie, de gairnis p’nies, de botayes, è n’y en fât’pe djasaie. De nôs djoés, niun ne vait pu â loto po sôtni ènne societè, mais po diaingnie. Po revni en l’hôtâ aivô dés envôges rempiachus d’bons. Dïnche an ne voit’pe tiu ât-ce qu’é diaingnie ! Ç’ât ènne mainiere de voûere lés tchôses. I muse que dïnche ènne dgens, que fait dés côps quaitre lotos entre lo vardi èt l’dûemoinne, dait saivoi de quoi èlle djase ! L’micou