Publié : 27 septembre 2018

Pauvres, mais courageux aussi bien

Paiv’rous, mains coéraidgeous âch’bïn

PAIVROUS, MAINS COÉRAIDGEOUS ÂCH’BÏN Tiaind qu’i aivise lai malaîjie, lai croûeye vétçhiaince ci-en-d’vaint dains nos v’laidges, i me d’mainde c’ment qu’nos dgens poyïnt t’ni l’côp et tot d’meinme tchem’naie sains s’décoéraidgie, sains piedre échpoi. Ès yuttïnt quasi tchétçhe djouè po yot’neûrr’ture, ès suppoétchïnt d’voûere meûri yos aifnats et peus yos aifaints , è tos les aîdges : cobïn qu’n’airrivïnt djanmais è vïnte ans ? Lai mijére m’naiçait sains râte les hôtâs : enne onnèe de satie, ïn tchâd-temps pieudgeou, ïn huvie de grôsse fritçhaisse, et lou pain f’sait défât. È n’y aivait pé d’aichuraince po les grâlèes, les envoèlèes, les aiccreus et les mailaidies, lou criyâ et peus lou paitlaidge poyïnt churveni tot d’ïn côp, è tot môment. Aiprès taint de traivaiye, de mâ-bïn, de tieusains et de seûffrainces, lai Grante Sayouse les empoétchait vit’ment, bïn s’vent d’vaint yos cïnquante ans ! Mains tot d’meinme ès aint endurie et t’ni bon, sains çoli nôs ne srïns pé li : ès aint aivu lou coéraidge de vétçhie et de traidaie lai vie. Dâli i me d’mainde s’vent tyès hérties qu’nôs sons dains not’temps, laivoù tot sanne brâment pus aîjie et pus raichuraint. Sains râte les aivaincies rélâdgeant nos ôvraidges, nos poènes et nos tracais, et f’sant lai promâsse d’ïn moiyou aiv’ni. Et poètchaint nôs n’sons pé rapaîjies, nôs n’ains piepe de fiaince po ran, nôs sons tôdje dains lai frébèye, nôs s’épaivurans è toûe et è traivie. C’ment dains lai fôle de ci Djean de lai Fontainne « Lou Bouiffe et lou Finainchou » : è pus qu’an ât rétche, è pus qu’an é paivou : ïncraiyabye contreloiyaince, mains voirtè de tos les djouès ! Lai paivou d’lai moûe ne s’ât pé effaicie, mâgrè les aivaincies d’lai science et d’lai médicïne, lai paivou de l’aiv’ni nôs reusille tôdje et les aichurainces nôs prépôjant tôdje pus de sôt’nues po tôdje pus de hésaîds. Se an taque en not’heûs, nôs ains paivou d’se faire è laîrnaie, d’se faire è tirie des sôs : incoégnus, étraindgies, dgens de péssaidge, novés véjïns, tus sannant chuchpèts, daindgérous ! « Mains – vôs m’dites – ces paivous sont dâs tôdje, elles sont enraicenèes dains not’souchieté dempie pouèch’que l’humanitè, l’aîme des dgens ne tchaindge pé ! D’aiccoûe, mains raivoètans ïn pô meus ce qu’è s’pésse âtouè d’nôs : les baboèyes, les novèlles, les feûyes, les médias ! Dâli è nôs sanne que not’temps ât c’tu des grôsses paivous que crâchant, gonçhant et ritant tot poitchot : nôs prignans di piaîji è s’épaivurie, en rébiaint tot note s’né. Nôs ains cognu lai paivou que lou socre f’seuche défât, lou burre et lou laicé âchi, l’hoile bïn chur, lai luciline chutôt. Nôs sons épaivuries pouèch’que les aîchattes s’évad’nant : « Nôs n’airains pus d’fruts, pus d’çhios, pus ran è maindgie ! » Les oûejés, les bourottes, totes sôtches de bétes n’sont pus : « Â s’couè, nôs sons fotus ! » L’oûere ât croûeye, lai tiere, l’âve sont empoûej’nèes, bïntôt lai mèe s’ré rempiâchue de piaichtiques, è n’y airé pus de poûechons ! Sains rébiaie lou temps que s’rétchâde, lai météo dev’ni fôle, l’aiçhailure que vait enson, les saties, mais âch’bïn les ennâvaidges, les mâtemps … Nôs n’sains pé quoi faire daivô lou CO2, daivô les reûjures de l’atome, daindgérouses po des millnâs ! Nôs voichi piondgies dains lai fraiyou : ç’ât lai fïn, lou monde entie ât sen dôs d’tchu, tot vait dains l’murot, l’Orine s’ré décombrèe ! Voili laivoù qu’nôs en sons, totes les ordyouses aivaincies di saivoi et d’lai technique po airrivaie è c’te dgénérâ épaivure ! D’ci côp nôs se tchaimpans, c’ment des aifaints, dains lou sondge brâment fâ di « Bon Vèye Temps ». Ât-ce que nôs airïns predju lai râjon ? lai vaiyaince ? Ât-ce que nôs sons des caignots en r’dyaîd de nos aiyeûs. I n’sais pus se è fât en ryaie obïn en puêraie … En musaint en c’t’aiffaire, i m’seus aivisè que c’que nôs ains predju, ç’ât chutôt lou sotïn des yuns po les âtres. Dains lou monde de mitnaint, an muse chutôt en soi : tchétçhun peut usaie, ran que po lu, de brâment d’utis, d’apparoiyes, de sâvetès, d’aissichtaince, sains aivoi fâte d’étre édie pai son véjïn, sains ran d’maindaie è niun. Dâli nôs sons tot po nôs daivô not’çhailaince, not’brèm’tè d’hannes, écâçhès dains ïn univie qu’nôs n’comprignans pé, sains saivoi poquoi nôs sons li. Eh bïn, i crais que ç’ât lou paitaidge que sait solaidgie lai mijére des aîmes, c’ment lai mijére des coûes. Dïnnai, d’vaint lai moûe, dempie l’aimitie des âtres peut aippoétchaie di sôtïn, ç’ât po çoli qu’an bèye des « mairtçhes de sympathie » ès faimilles dains lou deûe. Et peus, po lai poûertè èl en vait d’meinme. An m’é contè que, dains lou véye temps, enne faimille di v’laidge, qu’aivait bïn di mâ po nouquaie les dous bouts, aivait predju enne vaitche, c’était crébïn lai moitie de yot’ prô. Tyèe détrâsse ! C’était ïn terribye déseûdge po ces poûeres bogres ! Eh bïn, vôs saites, tot lou v’laidge é cotisie po yos aitcheutaie enne âtre vaitche et po les sôt’ni dains yot’criyâ ! Dïnnai lou paitaidge r’béyait coéraidge, r’boussait lou maléchpoi et traquait lai paivou de maintçhaie de tot. Bïn s’vent nôs sons épaivuries de n’ïmpoétche quoi pouèch’que nôs s’sentans tot po nôs ; dains l’aimitie, daivô des caim’rades, nôs r’trovans coéraidge. Crébïn que ç’ât po çoli qu’è y é de nos djouès totes sôtches de rottes, d’aimicâles, de clubs et de souchiétès laivoù nôs se r’trovans v’lantie. « L’hanne ât ïn polititçhe animâ » que diait daivô râjon ci philosophe, trâs siecles d’vaint Djésus Chricht. Eh âye, ç’ât dïnnai qu’è peut churvétçhie et t’ni l’côp ! Et peus, è se fât révijaie : les tieusains, les paivous, les croûeyes aiffaires, aint dâs tôdje produt les aivaincies de l’humanitè, fait è crâtre lai comprignure, les cognéchainces et les détieuvietches. Ès aint béyie l’émeû qu’nôs permât de tchem’naie et de vâdgeaie l’échpoi. Nos mijéres et nos paivous aint aidiujie nos échprits, aiccrâchu note valou, renfoûechie note dègn’tè. L’hanne coéraidgeou cognât et r’sent lai paivou ataint qu’les âtres, mains è vait en d’vaint mâgrè sai paivou ! François Busser