Publié : 27 juin 2018

C’est la vie du Voiyïn

Ch’ lai vie di Voiyïn

Eric Matthey

Ch’ lai vie di Voiyïn

Quaitre côps poi an les dgens di Voiyïn se r’trovant dains ïn âtre câre d’ not’ Jura po ôvraie en patois pe vétçhie ènne boussèe ensoinne en paitaidgeaint c’te bélle laindye. Â bontemps çoli s’ pésse dains l’ Vâ, tiaind qu’ les voirdgies pe les tchaimps r’çhoéréchant, qu’ le temps s’ fait pus réchâle. Â tchâtemps, ç’ât l’paiyis taignon qu’ aityeuye les Voiy’nous dôs ses fiattes, en mé ses tieûm’nâ tchaimpois ensoénnayie poi les roudges-bétes è les tchvâs qu’aint r’trovè yot’ yibretè. L’ herbâ nôs s’mond, d’aivô ses tieulèes, â paiyis des étaings, des grants bôs pe des çhoéri v’laidges, tchie nôs aimis d’ Ailsace è d’Fraintche-Comtè. È pe, en lai poûetche d’ l’hûevie, entre lai Sïnt-Maitchïn pe lai Sïnt-Nicolas, nôs vains en Aidjoûe, tiaind qu’les fruts d’lai tiere sont aivus r’tçheuyi, qu’les tchaimps sont laiboérè pe qu’lai f’mainne tiere ècmence de réçhouçhaie. I vôs peus dire quî m’ rélâdge d’ïn côp en l’âtre d’ ces envèllies. Tchétçhènne d’lée ât po moi ènne féte. Ç’ât bïn chur en permie l’ piaigi de r’ voûere tos les aimis di patois qu’ sont raissembiè poi lai meinme paission. Ç’ât âchi lai djoûe de djâsaie pe d’oyi djâsaie l’ patois, d’aivô tchétçhun ses p’tétes diff’rences dains quéques mots obïn encoé d’aivô l’ sïn bïn pairtitiulie è sai contrèe. Quée rétchaince ! (È y’ n’ é meinme yun qu’ é l’ sïnt di neûtchétlou Jura !!!). Mains, po moi è y’ é encoé âtçhe de pus, ènne petéte ç’lieje chu l’ toétché, c’ment qu’an dit ! Voili, i vôs dois aivouaie qu’i seus ïn gros loitchou ! Ô, i seus ïn loitchou po totes les boénnes tchôses d’lai tyeujainne ; i m’ tïnt meu è tâle qu’è tchvâ ! Mains i seus âchi ïn loitchou d’aivô les euyes è pe l’échprit. Po tot dire, i seus ïn maindgeou d’ paiyisaidges. Dâli, tos les côps qu’i seus chu lai vie di Voiyïn, dains lai dyimbarde d’ not’ Djean-Mairie, i me n’ sôle dj’mais d’aidmiraie not’ bé Jura, sai naiture, ses fèrmes, ses v’laidges, pe d’musaie en son hichtoire, en ses côtumes. Aidonc, po vôs faire ïn pô envie, i vôs veus raicontaie c’ qu’ i ai révisè ci maitïn. Nôs tçhittans Lai Tchâ-d’Fonds (La Chaux-de-Fonds) poi les câras d’ Lai Joux-Perret è di Bas-Monsieur, doue des nuef paiyisains câras d’lai tieûmune. Èl ât ïntéressaint de ryeuvaie qu’ Lai Tchâ-d’Fonds, en pus d’étre lai caipitale d’ l’heurleudg’rie, ât lai pus grosse paiyisainne tieûmune d’lai Suisse ! È y’é dains ci yûe pus d’ cent paiyisains pe lai pus grosse laiç’liere societè di paiyis. Bïn qu’le v’laidge d’ Lai Farrèe (La Ferrière) feuche ènne tieûmune di dichtrict d’ Cotch’lairy (Courtelary) dains l’ Jura-Sud, è n’en ât p’ moins l’ permie v’laidge des Fraintches-Montaignes. Ç’ât le v’laidge d’lai bïn coégnu faimille des Gagnebin, méd’cïns è sciencous d’ lai naiture, tchie tyu ci Jean-Jacques Rousseau d’moéré en 1765 dains ènne bèlle mâjon qu’ se trove â long d’ lai vie â moitan di yûe. È n’y’ é d’jmais aivu d’fie en Lai Farrèe. Ci nom s’rait c’tu d’ ïn yûe laivoùs’qu’an eur’collait di foérraidge obïn laivoùs’qu’an botait è tchaimpoiyie les bétes. Main d’ çoli, an en n’ât’ p’ chur, poch’que vôs saîtes bïn qu’les sciençous des noms d’yûes n’ sont ‘p s’vent d’aiccoûe ensoinne ! Ïn pô pus laivi an pésse en Lai Lairdge-Djounèe (La Large-Journée) laivous’qu’ se trovant doues fèrmes pe ènne tchaipèlle. Le nom d’ci yûe vïnt de « djoénâ », meûjure de tiere qu’ è ènne valou de « 33 ares » ! Lai Lairdge-Djouénèe était dïnche ènne grosse tiere de paiyisain. Voili Les Bôs (Les Bois). Ci yûe srait aivu aissapè poi Jean Ruedin, ïn hanne v’ni d’ Cressier dains l’cainton d’ Neûtchété. I dit bïn « srait aivu » poch’que li aitot ran n’ât chur ! Mains ç’ quât chur, ç’ât qu’ les Bôs s’aipp’lïnt dains l’ temps « Les Bois-Jean-Ruedin » pe qu’ les dgens s’aipp’lant encoé « les Rudisylvains » en poûetchant âchi l’ sobritçhèt d’ « Gremôs » ! Chi s’ trove ïn bé grant môtie dains l’qué an peut voûre ènne brâment bèlle cheûte d’ ex-votos. Nôs airrivans mitnaint â Boûetchêt (Le Boéchet). Ci bé haîmé d’aivô ces fèrmes, son caibaret pe sai p’téte dyaire, fait paitchie d’ lai tieûmune des Bôs. A moitan des tchaimpois s’ trove encoé ïn tot p’tét ceim’tére laivoùs’qu’ di temps d’ lai dyiere de trente ans (1618-1648) an botait en tiere les dgens qu’étïnt moûes d’lai pèchte. Mon Dûe ! Qu’ de tchôses poérïnt raicontaie les tras bélles fèrmes des Échies (Les Esserts) qu’se trovant mitnaint chu not’ gâtche. Chutôt c’té di moitan, qu’ dâte de 1627, qu’ât yènne des pus véyes di Jura. Tiaint qu’ès échies, ç’ât des tieres qu’sont aivu aissapè. É pe nôs airrivant â Nairmont (Le Noirmont). Chi, nôs sons tchie les Poilies. É sembye qu’ âtrefois, â long d’yot’ métie de r’leudgères pe d’paiyisains, les dgens di Nairmont r’tieuyïnt lai poix-beûtchon dains les côtes po lai r’vendre. Çoli botait ïn pô d’beurre dains yos épineutches ! Ci gros v’laidge d’lai Montaigne ât ènne croujie ch’ lai vie des tch’mïns d’ fie di Jura (les CJ) qu’ vaint en Lai Tchâ-d’ Fonds, pe poi Les Breuleux è Tavannes, pe encoé poi Saigneu’dgie (Saignelégier) djunqu’ è Yovlie (Glovelier). É s’ fât imaidginaie les Fraintches-Montaignes d’vaint 1384, tiaind qu’ le prïnce-évêtçhe de Baîle, Imier de Ramstein, é bèyie sai lattre de fraintchise en lai contrèe. Ci paiyis était bïn chur brâment pus boisè qu’ adjed’heû. Çoli fait qu’ Les Ennébôs (Les Emibois) poûetchïnt bïn yot’ nom : éls étïnt en mé les bôs. Ci p’tét v’laidge fait paitchie d’lai tieûmune de Meuriâ (Muriaux), v’laidge des… Maindge-Miedge ! Voili Saigneud’gie, lai caipitale d’lai Montaigne ! Tiaind qu’ les Alboches tradujant « Saign’eudgie » en « Sankt-Leondegard » ès r’bôlant ! É n’ y’ é d’jmais aivu d’ sïnt dains ci nom. Poi contre an y trove le mot « saigne » pe l’nom d’ïn hanne qu’ s’aipp’lait Léger obïn Légier. Mains è y’ n’ é qu’ diant encoé qu’ ci nom d’ yûe vïnt di laitïn « sun lagia » qu’veut dire enson lai vie. C’était lai romainne vie entre lai Poichie-Piere (Pierre-Pertuis) è pe Mandeure. I n’ sais p’ tyu é réjon, mains c’ qui sais d’ chur, ç’ât qu’è Saigneu’dgie nôs sons tchie les Loitchous ! Li âchi è y é ïn bé gros môtie d’aivô des âtées que v’niant d’lai véye « abbaye » d’ Bellelay. Chu lai piaice è y é âchi le tchété laivoùs’qu’ se trove ènne paitchie d’ l ‘aidminichtrâtion di dichtrich des Fraintches-Montaignes. En pus d’ çoli, ç’ât chi qu’se dérôle tchétçhe annèe â mois d’ôt, lai grosse féte di tchvâ d’lai montaigne, le mairtchie-concoué, pe encoé, qu’ dains lai grosse frutiere d’ ci v’laidge an faibritçhe lai « tête de moine », ci tot bon fromaidge qu’an raîçhe d’aivô ïn couté, obïn mitnaint d’aivô ïn p’tét l’aipparroiye è coèrbatte ! Le Bémont, v’laidge des Conoiyes poûetche bïn son nom poch’qu’ él â piaicè chu ènne hâtou. Pe voili Lai Bosse (La Bosse) qu’ s’ embôle à fond d’ïn creû !!! Ch’ vôs piait ! Ne rietes pe, poch’que l’nom d’Lai Bosse ne vïnt’ p d’ènne bosse mains tot sympyement di mot « bos ». I vôs encoéraidge putôt d’s’allaie poérmenaie dains ci tchairmaint yûe pe d’y aidmiraie ses bélles fèrmes, ses s’rayous paich’lats pe sai p’téte tchaipèlle Sïnte-Djeanne. Lai Bosse ât ïn des pus bés mâj’nè yûe di Jura. Dje bïn d’vaint lai fraintchise de 1384, Montfâcon (Montfaucon) était aissapè pe otiupè. C’était lai mére-bairoitche di Hât-Pyaité. C’ment l’môtie des Bôs, c’tu d’ Montfâcon é ïn bé frainc-comtous cieutchie. É pe chi, tchie les Paissats, l’seuv’ni di « kulturkampf » ât encoé li : chu lai poûetche d’ènne fèrme an peut voûere ènne môtrouse laivoùs’qu’é y é graiy’nè : « Dans cette maison, durant la persécution, 1873-1879, a été célébré le culte et a été logé, avant et après l’exil, le curé J. Moine ». Le p’tét v’laidge qu’nôs voyans ïn pô en dedôs d’lai vie, ç’ât Les Enfies (Les Enfers). Mains raichurietes-vôs, l’diaîle ne d’moére pe li ! Les dgens des Enfies, les Tchenéyes, vétçhant dôs l’envie d’ Montfâcon, envie défromè en enfie. Mains, en imaîdginaint qu’è y’ euche ïn enfie, pe que c’t’ enfie feuche chi, ç’ ât po chur qu’i n’airos p’ pavou d’ y allaie ! Quéques’ kilométres pus laivi s’ trove ènne rotte de fèrmes. Ç’ât Enson-lai-Fïn (Enson-la-Fin), enson l’ finaidge de Sïnt-Brais (Saint-Brais). Dains not’ Jura, le finaidge ç’ât les tieres qu’sont tiultivè. Chi, è tchétçhe côp qu’nôs y péssans, lai môtrouse d’ ci yûedit nôs bote ïn pô d’ chrégue, ci Djean-Mairie è pe moi. Poquoi chu c’te môtrouse lai tieûmune de Sïnt-Brais é-t-èlle graiy’nè Enson-la-Fin è nian pe Enson-lai-Fïn ? Âchi, (i vôs l’dit djeute en péssaint !) è sann’rait qu’ poi ènne neût d’pieine yune, doues l’hannes r’veniaint d’Poérrentru en dyimbarde se srïnt râtè li d’aivô ïn p’tét potat d’noir vèrni… ! Mains i n’vôs en dirai p’ pus !!! È pe, de tote faiçon, l’vèrni n’ è p’ t’ni ! Ci côp, nôs sons è Sïnt-Brais po d’ bon. C’ment Dombresson, v’laidge di Vâ-d’Ruz dains l’cainton d’Neûtchété, Sïnt-Brais dait son nom è sïnt Brice, o Dom Brice, évêtçhe de Tours. L’môtie ât aivu r’conchtru en 1656, aiprès lai dyiere de trente ans. Dains ci môtie, bïn svent lai mâsse feut dite en patois poi l’aibbé Jeanbourquin. È Sïnt-Brais nôs sons tchie les Tchievres. Dains lai côte d’vés d’ tchu l’tunnel d’ Lai Roitche (La Roche), è y’ é lai bâme dains laiquée, en 1955, ci sciençou Frédéric-Edouard Koby é détieûvi les pus véyes réchtes d’hanne r’trovè en Suisse (envirvô 35000 ans dvaint J.C.). Pe, cheuyaint lai « Corniche di Jura » nôs ains poi chi poi li quéques bé rdyaids chu l’ Vâ pe chu l’ Çhôs di Doubs. Nôs voili â Mont-r’Pais (Mont-Repais) en lai croujie des vies que v’niant d’Aîdjoûe, di Vâ, di Çhôs di Doubs, pe d’lai Montaigne, en ci Yûe qu’an aippelle mit’naint Lai Caquerelle. Ç’ât aidé aivu ïn hât yûe d’ l’ hichtoire di Jura, dj’ di temps des Romains djunqu’ â temps des Biernois, d’aivô ci Virgile Moine pe ci Paul Chaudet. Lai tchaipèlle de 1893 qu’ât â long di caibaret é rempiaicè l’môtie Sïnt-Maitchïn qu’ feut l’ môtie d’ Montavon. Ç’ât mit’naint ïn p’tét musèe aiprès aivoi t’aivu ènne écôle. Lai Caquerelle, s’trove chu ènne laingne de paitaidge des âves. D’ènne sen l’âve s’en vait voi lai Méditerranée poi Doubs, lai Saône è pe l’ Rhône. D’ l’ âtre sen èlle coule voi lai Mer di Nord poi lai Sorne, lai Birse è pe l’Rhïn. È pie d’lai Mâcôte nôs tchoyans tchie les Corbedos è Cornô (Cornol), v’laidge tot en londgeou travoichi poi Lai Cornoline. Yün d’ces Corbedos, André Gaignat ât sabatie. Son ait’lie s’ trove chu l’ baid d’ lai vie ; vôs l’peutes envèllie en péssaint po aidmairaie ci bé l’ôvraidge di bôs. Lai vie pésse encoé d’vaint d’bélles fèrmes â d’vaint-l’heus, d’vaint lai bèlle mâjon d’écôle pe d’vaint l’ caibaret di Lion d’Oûe bïn coégnu po sai reûtie d’ cârpe. Mains Cornô ç’ât âchi sai bèlle p’téte tchaipèlle Sïnt-Gilles (obïn Gildas) d’aivô son tchmïn d’ croux è traivoi les tchaimps, po n’ pe pailaie di Mont-Terri, b’ni yûe des sciençous, creûyous di véye temps. Poi lai piaîne d’Alle, tchie ces Crâs, di paiyis des Corbedos, nous voili mit’naint dains çtu des Corbenèz, è Coérdgenaie (Courgenay). Dains l’môtie an y’i peut aidmiriaie les bés vitrâs d’ ci François Comment pe, d’vaint lai mâjon d’écôle â piaintè l’ bisat di Pierat Péquignat diqué i n’ai’ p’ fâte de vôs djâsaie. Coérdgenaie ç’ât le v’liaidge d’ lai p’téte Gilberte Montavon d’laiquée i n’ dirai aito ran d’ pus taint èlle ât coégnu. En lai soûetchie d’ ci yûe an peut voûere lai Poichie-Piere qu’ât ïn « mégalithe » qu’ dâite de 3000 ans d’vaint J.C. Caipitale de l’Aidjoûe, Poérreintru (Porrentruy) ât lai vèlle des Poûes-Sèyès. Ç’ ât ènne vèlle tchairdgie d’ hichtoire. Dâs 1528 djunqu’ en lai Révolution, les prïnce-évêtçhes d’moérant dains l’ tchété que s’drasse enson l’ Fâboé d’ Fraince. Aipré aivoi t’aivu lai vèlle des prïnces-évêtçhes, Poérrentru é t’aivu lai caipitale d’lai Rauracienne Répubyitçhe (1792-1793), pe di frainçais dépaitçh’ment di Mont-Terribye d’vaint qu’ d’ étre ïn tchèfe-yûe de ç’tu di Hât-Rhïn djunqu’en 1814. En 1815 Poérrentru d’vïnt ïn tchèf-yûe d’ biernois dichtrict djunqu’en 1979. Pe, l’ Nord di Jura aiyaint r’trôvè sai yibretè (en aittendaint qu’le Jura-Sud en f’seuche de meinme), ç’ât mitnaint l’ tchéfe-yûe d’ïn dichtrict di cainton di Jura. È fât pâre lai poinne è l’ temps d’ envèllie ç’te très bèlle vèlle, son tchété, ses écôles, ses véyes mâjons, ses benés, son môtie Sïnt Piere, ses musèes, son tieutchi des piaintes… Nôs grïmpans encheûte lai côte di Fahy, qu’ât ïn bôs de hêtés, po déboûetchi chu l’piaîté d’ Bure qu’ ât aivu tot défidyurie poi ènne grosse piaice d’airme pe des baîtiments d’ soudaîts ïnchtalè poi l’ airmèe. Mains, hèy’rous’ment, le v’laidge é vadgè ces bèlles fèrmes pe son môtie Sïnt-Armand. C’ment è Poérrentru, è Bure nôs sons tchie les Poûes-Sèyès. È y’ é grant qu’ é n’y’ é pus de d’vanie en lai d’vanne de Bure. Mains, de tote faiçon, po l’tiûre d’ ïn patoisaint lai frontiere ç’ n’ ât qu’ïn traît graiy’nè chu ènne câtche. Poi ïn tch’mïn d’finaidge nôs airrivans Ès Bouenes (Aux Bornes) lai fèrme d’lai faimille Piquerez, ènne faimille d’éy’vous de tchvâs pe d’ roudges-bétes. Lai fèrme poûetche bïn son nom poch’qu’ lai frontiere-boûene s’ trove tot â long d’lai mâjon. Tot comptant voili V’lais-l’Sât (Villars-le-Sec). Ci nom d’ yûe nôs aipprend qu’nôs sons chu ïn groûeyou piaîté laivoùs’qu’ l’ âve ât raîe. Dains ènne des fèrmes d’ci v’laidge vétçhait ci Maurice Bidaux, patoisaint pe paiyisain-graiy’nou qu’nôs ains craïbïn trétus coégnu. Ïn pô pus laivi nôs s’trovans és Pâs di Diaîle (aux Pas du Diable) ! D’aiprès ènne fôle, ç’ât li que l’ demâtan qu’porcheuyait sïnt Dijie d’moérè prij’nie dains ènne deute. Dijie feut sâvé poi ci miraîçhe. An peut dïnche voûere lai péssaie di diaîle encoé bïn mairtçhè dains c’te deute. Ât-c’ qu’ vôs coégnâtes le Vâ-d’Sïnt-Dijie laivoùs’qu’ nôs péssans mit’naint ? L’âve di nô qu’se trove tot â fond d’ci tchaîrmaint p’tét l’aivâlou ât, sembye-t’é, miraiçhouse pô bïn des mâs, mains chutôt pôs les mâs d’ yôdgé ! Mains péssans ! I vois qu’vôs étes bïn pus ïntéressè poi c’ que vïnt d’ lai vaingne qu’ât aivu piaîntè dains l’véye çhiô d’ lai tiure tot prés di môtie d’ Sïnt-Dijie-l’Evêtçhe (Saint-Dizier-l’Evêque), v’laidge laivoùs’qu’ nos aimis di Paiyis d’Béfoûe nôs r’cidant ci djoué. Mains che po l’ coûe nôs ains lai vaingne, po l’ échprit nôs ains ci bé môtie dains l’qué an peut voûere l’vaîe d’piere d’ sïnt Dijie è pe son tchaîvé. Ci tchaîvé ât âchi aippelè « piere des fôs » pochque les malaites di yôdgé daivïnt péssaie poi d’dôs po s’soignie d’vaint qu’d ‘allaie boire l’âve di nô di Vâ. I n’vôs en veus p’dire de pus chu ci yûe pochqu’i échpére que quéqu’un d’ci nôs en veut djâsaie bïn meu. Ah ! I rébiôs âtçhe : i m’ muse qu’nôs dairïns bïn trétus allaie péssaie, ïn côp obïn doue, dôs c’te piere des fôs pochqu’ nôs sons craibïn trétus des fôs è pe des dôbes… de patois ! Les Foulets pe Sïnt-Dijie-l’Evêtçhe, le 8 de sèptembre 2007 Eric Matthey Ch’ lai vie di Voiyïn défâtè en lai d’mainde de ç’t’ Eric, poi J-M. Moine Quaitre côps poi an les dgens di Voiyïn se r’trovant dains ïn âtre câre d’ not’ Jura po ôvraie en patois pe vétçhie ènne boussèe ensoinne en paitaidgeaint c’te bélle laindye. Â bontemps çoli s’ pésse dains l’ Vâ, tiaind qu’ les voirdgies pe les tchaimps r’çhoéréchant, qu’ le temps s’ fait pus réchâle. Â tchâtemps, ç’ ât l’ paiyis taignon qu’ aityeuye les Voiy’nous dôs ses fiattes, en mé ses tieûm’nâs tchaimpois ensoénnayie poi les roudges-bétes è les tchvâs qu’aint r’trovè yot’ yibretè. L’ herbâ nôs s’mond, d’aivô ses tieulèes, â paiyis des étaings, des grants bôs pe des çhoéri v’laidges, tchie nôs aimis d’ Ailsace è d’ Fraintche-Comtè. È pe, en lai poûetche d’ l’ hûevie, entre lai Sïnt-Maitchïn pe lai Sïnt-Nicolas, nôs vains en Aidjoûe, tiaind qu’ les fruts d’ lai tiere sont aivu r’tçheuyi, qu’ les tchaimps sont laiboérè pe qu’ lai f’mainne tiere ècmence de réçhouçhaie. I vôs peus dire qu’ i m’ rélâdge d’ ïn côp en l’âtre d’ ces envèllies. Tchétçhènne d’ lée ât po moi ènne féte. Ç’ ât bïn chur en permie l’ piaigi de r’ voûere tos les aimis di patois qu’ sont raissembiè poi lai meinme paission. Ç’ ât âchi lai djoûe de djâsaie pe d’oyi djâsaie l’ patois, d’aivô tchétçhun ses p’tétes diff’rences dains quéques mots obïn encoé d’aivô l’ sïn bïn pairtitiulie è sai contrèe. Quée rétchaince ! (È y’ n’ é meinme yun qu’ é l’ sïnt di neûtchétlou Jura !!!). Mains, po moi è y’ é encoé âtçhe de pus, ènne petéte ç’lieje chu l’ toétché, c’ment qu’an dit ! Voili, i vôs dais aivouaie qu’ i seus ïn gros loitchou ! Ô, i seus ïn loitchou po totes les boénnes tchôses d’ lai tyeujainne ; i m’ tïns meu è tâle qu’è tchvâ ! Mains i seus âchi ïn loitchou d’aivô les euyes è pe l’ échprit. Po tot dire, i seus ïn maindgeou d’ paiyisaidges. Dâli, tos les côps qu’ i seus chu lai vie di Voiyïn, dains lai dyimbarde d’ not’ Djean-Mairie, i me n’ sôle dj’mais d’ aidmiraie not’ bé Jura, sai naiture, ses fèrmes, ses v’laidges, pe d’ musaie en son hichtoire, en ses côtumes. Aidonc, po vôs faire ïn pô envie, i vôs veus raicontaie c’ qu’ i ai révisè ci maitïn. Nôs tçhittans Lai Tchâ-d’Fonds (La Chaux-de-Fonds) poi les câras d’ Lai Joux-Perret è di Bas-Monsieur, doue des nuef paiyisains câras d’ lai tieûmune. Èl ât ïntéressaint de ryeuvaie qu’ Lai Tchâ-d’Fonds, en pus d’étre lai caipitale d’ l’ heurleudg’rie, ât lai pus grosse paiyisainne tieûmune d’ lai Suisse ! È y’é dains ci yûe pus d’ cent paiyisains pe lai pus grosse laiç’liere societè di paiyis. Bïn qu’ le v’laidge d’ Lai Farrèe (La Ferrière) feuche ènne tieûmune di dichtrict d’ Cotch’lairy (Courtelary) dains l’ Jura-Sud, è n’en ât p’ moins l’ permie v’laidge des Fraintches-Montaignes. Ç’ ât le v’laidge d’ lai bïn coégnu faimille des Gagnebin, méd’cïns è sciencous d’ lai naiture, tchie tyu ci Jean-Jacques Rousseau d’moéré en 1765 dains ènne bèlle mâjon qu’ se trove â long d’ lai vie â moitan di yûe. È n’ y’ é d’jmais aivu d’ fie en Lai Farrèe. Ci nom s’rait c’tu d’ ïn yûe laivoùs’ qu’ an cènait di foérraidge obïn laivoùs’ qu’ an botait è tchaimpoiyie les bétes. Main d’ çoli, an en n’ât’ p’ chur, poch’que vôs saîtes bïn qu’ les sciençous des noms d’yûes n’ sont p’ s’vent d’aiccoûe ensoinne ! Ïn pô pus laivi an pésse en Lai Lairdge-Djouénèe (La Large-Journée) laivous’ qu’ se trovant doues fèrmes pe ènne tchaipèlle. Le nom d’ ci yûe vïnt de « djoénâ », meûjure de tiere qu’ é ènne valou de « 33 ares » ! Lai Lairdge-Djouénèe était dïnche ènne grosse tiere de paiyisain. Voili Les Bôs (Les Bois). Ci yûe srait aivu aissapè poi Jean Ruedin, ïn hanne v’ni d’ Cressier dains l’ cainton d’ Neûtchété. I dis bïn « srait aivu » poch’que li aitot ran n’ ât chur ! Mains ç’ qu’ ât chur, ç’ ât qu’ Les Bôs s’ aipp’lïnt dains l’ temps « Les Bois-Jean-Ruedin » pe qu’ les dgens s’ aipp’lant encoé « les Rudisylvains » en poûetchant âchi l’ sobritçhèt d’ « Gremôs » ! Chi s’ trove ïn bé grôs môtie dains l’qué an peut voûre ènne brâment bèlle cheûte d’ ex-votos. Nôs airrivans mitnaint â Boûetchêt (Le Boéchet). Ci bé haîmé d’aivô ses fèrmes, son caibaret pe sai p’téte dyaire, fait paitchie d’ lai tieûmune des Bôs. Â moitan des tchaimpois s’ trove encoé ïn tot p’tét ceim’tére laivoùs’ qu’ di temps d’ lai dyiere de trente ans (1618-1648) an botait en tiere les dgens qu’étïnt moûes d’lai pèchte. Mon Dûe ! Qu’ de tchôses poérïnt raicontaie les tras bélles fèrmes des Échies (Les Esserts) qu’ se trovant mitnaint chu not’ gâtche. Chutôt c’té di moitan, qu’ dâte de 1627, qu’ ât yènne des pus véyes di Jura. Tiaint qu’ ès échies, ç’ ât des tieres qu’ sont aivu aissapè. É pe nôs airrivant â Nairmont (Le Noirmont). Chi, nôs sons tchie les Poilies. É sembye qu’ âtrefois, â long d’ yot’ métie de r’leudgères pe d’ paiyisains, les dgens di Nairmont r’tieuyïnt lai poix-beûtchon dains les côtes po lai r’vendre. Çoli botait ïn pô d’burre dains yos épineutches ! Ci gros v’laidge d’ lai Montaigne ât ènne croujie ch’ lai vie des tch’mïns d’ fie di Jura (les CJ) qu’ vaint en Lai Tchâ-d’ Fonds, pe poi Les Breuleux è Tavannes, pe encoé poi Saign’leudgie (Saignelégier) djunqu’ è Yovlie (Glovelier). É s’ fât imaidginaie les Fraintches-Montaignes d’vaint 1384, tiaind qu’ le prïnce-évêtçhe de Baîle, Imier de Ramstein, é bèyie sai lattre de fraintchise en lai contrèe. Ci paiyis était bïn chur brâment pus boijè qu’ adjed’heû. Çoli fait qu’ Les Ennébôs (Les Emibois) poétchïnt bïn yot’ nom : éls étïnt en mé les bôs. Ci p’tét v’laidge fait paitchie d’ lai tieûmune de Meuriâ (Muriaux), v’laidge des… Maindge-Miedge ! Voili Saign’leudgie, lai caipitale d’ lai Montaigne ! Tiaind qu’ les Alboches tradujant « Saign’leudgie » en « Sankt-Leondegard » ès r’bôlant ! É n’ y’ é d’jmais aivu d’ sïnt dains ci nom. Poi contre an y trove le mot « saigne » pe l’ nom d’ ïn hanne qu’ s’aipp’lait Léger obïn Légier. Mains è y’ n’ é qu’ diant encoé qu’ ci nom d’ yûe vïnt di laitïn « sun lagia » qu’veut dire enson lai vie. C’ était lai romainne vie entre lai Poichie-Piere (Pierre-Pertuis) è pe Mandeure. I n’ sais p’ tyu é réjon, mains c’ qui sais d’ chur, ç’ ât qu’è Saign’leudgie nôs sons tchie les Loitchous ! Li âchi è y é ïn bé gros môtie d’aivô des âtées que v’niant d’ lai véye aibbacie d’ Bellelay. Chu lai piaice è y é âchi le tchété laivoùs’ qu’ se trove ènne paitchie d’ l ‘aidmenichtrâchion di dichtrict des Fraintches-Montaignes. En pus d’ çoli, ç’ ât chi qu’ se pésse tchétçhe annèe â mois d’ôt, lai grosse féte di tchvâ d’ lai montaigne, le mairtchie-concoué, pe encoé, qu’ dains lai grosse frutiere d’ ci v’laidge an faibritçhe lai « tête de moine », ci tot bon fromaidge qu’ an raîçhe d’aivô ïn couté, obïn mitnaint d’aivô ïn p’tét l’aipparroiye è coèrbatte ! Le Bémont, v’laidge des Conoiyes poétche bïn son nom poch’qu’ él â piaicie chu ènne hâtou. Pe voili Lai Bosse (La Bosse) qu’ s’ embôle à fond d’ïn creû !!! Ch’ vôs piait ! Ne rietes pe, poch’que l’ nom d’ Lai Bosse ne vïnt’ p d’ ènne bosse mains tot sïmpyement di mot « bos ». I vôs encoéraidge putôt d’ s’ allaie poérmenaie dains ci tchairmaint yûe pe d’ y aidmiraie ses bélles fèrmes, ses s’rayous paich’lats pe sai p’téte tchaipèlle Sïnte-Djeanne. Lai Bosse ât ïn des pus bés mâj’nè yûe di Jura. Dje bïn d’vaint lai fraintchise de 1384, Montfâcon (Montfaucon) était aissapè pe otiupè. C’ était lai mére-bairoitche di Hât-Pyaité. C’ment l’ môtie des Bôs, c’tu d’ Montfâcon é ïn bé frainc-comtous cieutchie. É pe chi, tchie les Paissats, l’ seuv’ni di « kulturkampf » ât encoé li : chu lai poûetche d’ ènne fèrme an peut voûere ènne môtrouse laivoùs’ qu’é y é graiy’nè : « Dans cette maison, durant la persécution, 1873-1879, a été célébré le culte et a été logé, avant et après l’exil, le curé J. Moine ». Le p’tét v’laidge qu’nôs voiyans ïn pô en d’dôs d’ lai vie, ç’ât Les Enfies (Les Enfers). Mains raichurietes-vôs, l’ diaîle ne d’moére pe li ! Les dgens des Enfies, les Tchenéyes, vétçhant dôs l’ envie d’ Montfâcon, envie défromè en enfie. Mains, en imaîdginaint qu’ è y’ euche ïn enfie, pe que c’t’ enfie feuche chi, ç’ ât po chur qu’i n’airos p’ pavou d’ y allaie ! Quéques kilométres pus laivi s’ trove ènne rotte de fèrmes. Ç’ ât Enson-lai-Fïn (Enson-la-Fin), enson l’ finaidge de Sïnt-Brais (Saint-Brais). Dains not’ Jura, le finaidge ç’ ât les tieres qu’sont tiultivè. Chi, è tchétçhe côp qu’ nôs y péssans, lai môtrouse d’ ci yûedit nôs bote ïn pô d’ chrégue, ci Djean-Mairie è pe moi. Poquoi chu c’te môtrouse lai tieûmune de Sïnt-Brais é-t-èlle graiy’nè Enson-la-Fin è nian p’ Enson-lai-Fïn ? Âchi, (i vôs l’dis djeute en péssaint !) è sann’rait qu’ poi ènne neût d’ pieine yune, doues l’hannes r’veniaint d’ Poérrentru en dyimbarde se srïnt râtè li d’aivô ïn p’tét potat d’noir vèrni… ! Mains i n’ vôs en dirai p’ pus !!! È pe, de tote faiçon, l’vèrni n’ è p’ t’ni ! Ci côp, nôs sons è Sïnt-Brais po d’ bon. C’ment Dombresson, v’laidge di Vâ-d’ Ruz dains l’ cainton d’ Neûtchété, Sïnt-Brais dait son nom è sïnt Brice, o Dom Brice, évêtçhe de Tours. L’ môtie ât aivu r’conchtru en 1656, aiprès lai dyiere de trente ans. Dains ci môtie, bïn svent lai mâsse feut dit en patois poi l’aibbé Jeanbourquin. È Sïnt-Brais nôs sons tchie les Tchievres. Dains lai côte d’vés d’ tchu l’ tunnel d’ Lai Roitche (La Roche), è y’ é lai bâme dains laiquée, en 1955, ci sciençou Frédéric-Edouard Koby é détieûvri les pus véyes réchtes d’ hanne r’trovè en Suisse (envirvô 35000 ans dvaint J.-C.). Pe, cheuyaint lai « Vie di capiron di Jura » nôs ains poi chi poi li quéques bés rdyaids chu l’ Vâ pe chu l’ Çhôs di Doubs. Nôs voili â Mont-r’Pais (Mont-Repais) en lai croujie des vies que v’niant d’Aîdjoûe, di Vâ, di Çhôs di Doubs, pe d’ lai Montaigne, en ci Yûe qu’ an aippelle mit’naint Lai Caquerelle. Ç’ ât aidé aivu ïn hât yûe d’ l’ hichtoire di Jura, dj’ di temps des Romains djunqu’ â temps des Biernois, d’aivô ci Virgile Moine pe ci Paul Chaudet. Lai tchaipèlle de 1893 qu’ ât â long di caibaret é rempiaicie l’ môtie Sïnt-Maitchïn qu’ feut l’ môtie d’ Montavon. Ç’ ât mit’naint ïn p’tét musèe aiprès étre aivu ènne écôle. Lai Caquerelle, s’ trove chu ènne laingne de paitaidge des âves. D’ènne sen l’âve s’en vait voi lai Méditerranèe poi Doubs, lai Saône è pe l’ Rhône. D’ l’ âtre sen èlle coue voi lai Mer di Nord poi lai Sorne, lai Birse è pe l’Rhïn. Â pie d’lai Mâcôte nôs tchoiyans tchie les Corbedos è Cornô (Cornol), v’laidge tot en londgeou travoichie poi Lai Cornoline. Yün d’ces Corbedos, ç’t’ André Gaignat ât sabatie. Son ait’lie s’ trove chu l’ baid d’ lai vie ; vôs l’ peutes envèllie en péssaint po aidmairaie ci bé l’ ôvraidge di bôs. Lai vie pésse encoé d’vaint d’ bèlles fèrmes â d’vaint-l’heus, d’vaint lai bèlle mâjon d’ écôle pe d’vaint l’ caibaret di Lion d’Oûe bïn coégnu po sai reûtie d’ cârpe. Mains Cornô ç ’ât âchi sai bèlle p’téte tchaipèlle Sïnt-Gilles (obïn Gildas) d’aivô son tchmïn d’ croux è traivoi les tchaimps, po n’ pe pailaie di Mont-Terri, b’ni yûe des sciençous, creûyous di véye temps. Poi lai piaîne d’Alle, tchie ces Crâs, di paiyis des Corbedos, nôs voili mit’naint dains çtu des Corbenèz, è Coérdgenaie (Courgenay). Dains l’ môtie an y’i peut aidmiraie les bés vitrâs d’ ci François Comment pe, d’vaint lai mâjon d’ écôle ât piaintè l’ bisat di Pierat Péquignat diqué i n’ aî p’ fâte d’ vôs djâsaie. Coérdgenaie ç’ ât le v’liaidge d’ lai p’téte Gilberte Montavon d’ laiquée i n’ diraî aito ran d’ pus taint èlle ât coégnu. En lai soûetchie d’ ci yûe an peut voûere lai Poichie-Piere qu’ ât ïn « mégalithe » qu’ daîte de 3000 ans d’vaint J.-C. Caipitale de l’Aidjoûe, Poérreintru (Porrentruy) ât lai vèlle des Poûes-Sèyès. Ç’ ât ènne vèlle tchairdgie d’ hichtoire. Dâs 1528 djunqu’ en lai Révoluchion, les prïnces-évêtçhes d’moérant dains l’ tchété que s’ drasse enson l’ Fâboé d’ Fraince. Aiprés étre aivu lai vèlle des prïnces-évêtçhes, Poérreintru ât aivu lai caipitale d’lai Rauracienne Répubyitçhe (1792-1793), pe di frainçais dépaitçh’ment di Mont-Terribye d’vaint qu’ d’ étre ïn tchèfe-yûe de ç’tu di Hât-Rhïn djunqu’en 1814. En 1815 Poérreintru d’vïnt ïn tchèf-yûe d’ biernois dichtrict djunqu’en 1979. Pe, l’ Nord di Jura aiyaint r’trôvè sai yibretè (en aittendaint qu’le Jura-Sud en f’seuche de meinme), ç’ ât mitnaint l’ tchéfe-yûe d’ïn dichtrict di cainton di Jura. È fât pâre lai poinne è l’ temps d’ envèllie ç’te très bèlle vèlle, son tchété, ses écôles, ses véyes mâjons, ses benés, son môtie Sïnt Piere, ses musèes, son tieutchi des piaintes… Nôs grïmpans encheûte lai côte di Faihy, qu’ ât ïn bôs d’ hêtés, po déboûetchi chu l’ piaîté d’ Bure qu’ ât aivu tot défidyurie poi ènne grosse piaice d’airmes pe des baîtiments d’ soudaîts ïnchtallè poi l’ airmèe. Mains, hèy’rous’ment, le v’laidge é vadgè ses bèlles fèrmes pe son môtie Sïnt-Armand. C’ment è Poérreintru, è Bure nôs sons tchie les Poûes-Sèyès. È y’ é grant qu’ é n’y’ é pus de d’vanie en lai d’vanne de Bure. Mains, de tote faiçon, po l’ tiûere d’ ïn patoisaint lai frontiere ç’ n’ ât qu’ ïn traît graiy’nè chu ènne câtche. Poi ïn tch’mïn d’ finaidge nôs airrivans Ès Bouenes (Aux Bornes) lai fèrme d’ lai faimille Piquerez, ènne faimille d’ éy’vous de tchvâs pe d’ roudges-bétes. Lai fèrme poétche bïn son nom poch’qu’ lai frontiere-boûene s’ trove tot â long d’ lai mâjon. Tot comptant voili V’lais-l’Sât (Villars-le-Sec). Ci nom d’ yûe nôs aipprend qu’ nôs sons chu ïn groûeyou piaîté laivoùs’ qu’ l’ âve ât raîe. Dains ènne des fèrmes d’ ci v’laidge vétçhait ci Maurice Bidaux, patoisaint pe paiyisain-graiy’nou qu’ nôs ains craïbïn trétus coégnu. Ïn pô pus laivi nôs s’ trovans és Pâs di Diaîle (aux Pas du Diable) ! D’aiprès ènne fôle, ç’ ât li que l’ demâtan qu’ porcheuyait sïnt Dijie d’moéré prij’nie dains ènne deute. Dijie feut sâvé poi ci miraîçhe. An peut dïnche voûere lai péssaie di diaîle encoé bïn mairtçhè dains c’te deute. Ât-c’ qu’ vôs coégnâtes le Vâ-d’Sïnt-Dijie laivoùs’ qu’ nôs péssans mit’naint ? L’âve di nô qu’ se trove tot â fond d’ ci tchaîrmaint p’tét l’ aivâlou ât, sembye-t’ é, miraiçhouse pô bïn des mâs, mains chutôt pôs les mâs d’ yôdgé ! Mains péssans ! I vois qu’ vôs étes bïn pus ïntéressie poi c’ que vïnt d’ lai vaingne qu’ ât aivu piaîntè dains l’ véye çhiô d’ lai tiure tot prés di môtie d’ Sïnt-Dijie-l’Évêtçhe (Saint-Dizier-l’Evêque), v’laidge laivoùs’ qu’ nos aimis di Paiyis d’ Béfoûe nôs r’ceyant ci djoué. Mains che po l’ coûe nôs ains lai vaingne, po l’ échprit nôs ains ci bé môtie dains l’qué an peut voûere l’ vaîe d’ piere d’ sïnt Dijie è pe son tchaîvé. Ci tchaîvé ât âchi aipp’lè « piere des fôs » pochque les malaites di yôdgé daivïnt péssaie poi d’dôs po s’ soignie d’vaint qu’ d ‘allaie boire l’ âve di nô di Vâ. I n’ vôs en veus p’ dire de pus chu ci yûe pochqu’ i échpére que quéqu’un d’ ci nôs en veut djâsaie bïn meu. Ah ! I rébiôs âtçhe : i m’ muse qu’ nôs dairïns bïn trétus allaie péssaie, ïn côp obïn dous, dôs c’te piere des fôs pochqu’ nôs sons craibïn trétus des fôs è pe des dôbes… di patois ! Les Foulets pe Sïnt-Dijie-l’Évêtçhe, le 8 de sèptembre 2007 Eric Matthey