Publié : 26 juin 2018

La fatigue de la terre

Lai sôl’tè d’ lai tiere.

Jean-Marie Moine

Lai sôl’tè d’ lai tiere.

Dâs tote petéte, lai Bluatte ainmait les çhoés. Po chur, ç’ n’ât p’ po çoli qu’an l’aivait dïnche aipp’lèe, mains èlle poétchait bïn son nom. Èlle n’aivait ran qu’ dous, trâs ans, tiaind qu’ èlle ècmencé d’ copaie totes soûetches de çhoés pe épreuvé d’ les piaintaie dains lai tiere poi l’ copè bout. Èlle était aivu aidé pieinne de dépét tiaind qu’ aiprés ïn djoué ses çhoés aivïnt crevè. Ïn maitïn qu’èlle était d’aivô sai mére que piaintait des tchôs, èlle aivait vu qu’â béche de tchétçhe piainton de tchôs, pendïnt des échpèces de biancs flès. Sai mére y’ aippregné qu’ c’était des raicènnes, pe qu’è les fayait po qu’ les tchôs r’pregnechïnt. Manman, dié lai Bluatte en sai mére, ât-c’ que les choés aint âchi des raicènnes ? Bïn chur qu’yi réponjé sai mére. Dâli, i veus épreuvaie d’ pâre les çhoés d’aivô les raicènnes d’vaint d’ les piaintaie. Dâs ci djoué-li, ènne boinne paitchie d’ ses çhoés aivïnt r’pris, è yote bacu feut aidé bïn çheûri. È y eut d’ boinnes annèes, mains des croûeyes âchi. Sains s’ décoéraidgie, èlle rempiaiçait les çhoés qu’aivïnt crevè poi d’âtres meinmes çhoés. Aiprés quéques l’ annèes, ç’ feut aidé pus croûeye, pe moiyïn d’ raivoi son bé p’tét çheûri câre c’ment qu’ èl était po ècmencie. Ïn bé djoué, décoéraidgie, èlle dié « Raive de tchait po toi, p’tét çheûri tieutch’rat ! ». Mains son aimoé des çhoés était ch’ foûe, qu’ lai s’nainne que cheûyé, èlle rècmencé d’ piaitaie des çhoés chus ïn âtre câre. Èlle feut tot ébabi d’ voûere qu’ mâgrè ïn temps c’ment aidé, ses çhoés aivaïnt bïn boussè dains l’ nové tieutch’rat. Aiprés bïn des annèes, çoli rècmencé dains l’ nové câre c’ment qu’ çoli s’était péssè po son premie tieutchi. Èlle rèpreuvé de r’piaintaie ses çhoés dains lai tiere d’ son premie tieutch’rat. Tot r’boussé défïnmeu. Lai Bluatte compregné qu’ çoli n’ daivait p’ étre bon d’aidé piaintaie â meinme yûe. Son pére lu âchi aivait vu qu’ yote tchaimp d’ biè, qu’était aivu vengnie dâs bïn grant, n’ bèyait quasi pus ran. È piaingeait lai misére : « Mon Dûe, ç’ n’ât pus c’ment dains l’ temps tiaind qu’ nôs aivïns d’ bèlles moûechons ! ». È y’ en encrâchait en lai baîchatte d’ voûere son mâlhèy’rou pére qu’ tos les tchâtemps rècmençait d’se piaindre. Poétchaint, è fsait aidé c’ment qu’ les véyes dgens y’ aivïnt môtrè, è pregnait aidé aitaint d’ poinne po faire sai bésaingne. Mains è n’y aivait ran è faire, qu’le temps feuche bon obïn croûeye, è n’y aivait quasi piepe ènne graliere de biè. Lai Bluatte s’ raivisé qu’ tiaind qu’èlle était baîch’natte, ses çhoés crevïnt tiaind qu’èlles boussïnt aidé â meinme yûe. Ç’ ât po çoli qu’èlle tchaindgeait aidé ses tieutch’rats d’ piaice. Èlle raiconté çoli en son pére qu’yi dié : « Mai poûere Bluatte, i n’ seus p’ chur que ç’ que s’ pésse po les çhoés vait âchi po l’ biè. È pe, te vois, qu’ât-ç’ que ç’ât que d’ tchaindgie d’ piaice ïn tieutch’rat. Mains te vois l’ traivaiye po ïn tchaimp d’ biè ! ». -- Pére, qu’ réponjé lai baîchatte, ch’ t’és d’aiccoûe, i veus épreuvaie d’éssaitchaie ïn câre â long d’ note tchaimp d’ biè. T’ me veus bïn ïn pô édie, â moins pô éssapaie lai pus grôsse eurvenue ? -- Mains, qu’ât-ç’ que v’lant dire les dgens ? Ès nôs v’lant pâre po des fôs ! -- È bïn, nôs les v’lans léchie dire. An n’yi richque ran qu’ note poinne, pe ch’le biè bèye è foûejon, les dgens v’lant aippâre que ç’tu que n’ fôlâye dj’mais n’ât p’ che saidge qu’an l’ crait. -- T’és réjon mai p’téte Bluatte, d’main nôs ècmenç’rains d’éssaitchaie d’ lai sen di Grôs Sceut, ç’ât poi li qu’è n’y é p’ taint d’épainnes. È yos en é fayu di coéraidge po déronç’naie, po désotchie, po déraiç’naie les aîbrats pe les boûetchèts, d’vaint d’ tot bïn déshierbaie ïn prou grôs câre. Les véjïns les ravoétïnt faire en s’ diaint : « Ès sont tot fôs, qu’ât-ç’ qu’ès craiyant faire ? Les séjons n’ se faint pus mitnaint c’ment dains l’ temps, ç’ât po çoli qu’ le biè n’ bèye pus. Tot ç’ qu’ès faint n’ sie d’ran, çoli n’ veut ran tchaindgie. ». Sains désaigongeaie, ès péssainnent l’airouse aidé pe encoé. Ès fregoénainnent lai tiere d’aivô tieûsain po r’tirie les raicènnes des boûetchèts pe d’ l’hierbe qu’ès enfûelainnent po bïn nenttayie l’ tchaimp. Ès décaiyolainnent le câre pe boy’vattainnent les pieres djainqu’ en ïn grôs meurdgie â long di tchaimp. Note paiyisain, sai fanne pe sai baîchatte s’étïnt taint léchie pâre poi yote aivisâle, qu’èls aivïnt éssapè ïn câre âch’ grôs qu’ le véye tchaimp encoé piein d’étoules. En herbâ, le p’tét Bianc (ç’ât dïnche qu’an aipp’lait ci paiyisain) airé ïn d’rie côp ses tchaimps d’vaint d’y vengnie di biè. Â bontemps, è n’y aivait p’ quasi de diff’reince d’ïn tchaimp en l’âtre. Mains tiaind qu’ les tchâdes premieres djouénèes airrivainnent, l’ biè di Grôs Sceut était bïn pus dru, bïn pus sarrè que ç’tu di véye tchaimp qu’était raîe, que f’sait pidie d’aivô ses cvats l’ épis. Ces di biè di Grôs Sceut étïnt griblès de dgén’rous grains. Tos les sois, le P’tét Bianc aivait di piaîji d’ faire ènne aireuvie po voûere son biè. Ïn djoué qu’ èl était d’aivô sai Bluatte, è l’embraissé pe y’ dié : « Mai p’téte, i crais qu’ t’aivôs réjon, è pe qu’i aî bïn fait d’ cheûdre ton aivisâle. Ch’ le temps vait bïn djainqu’en ôt, t’ veus voûere lai bèlle moûechon qu’ nôs v’lans faire â Grôs Sceut. » Lai moûechon feut bèlle, an n’ aivait dj’mais vu çoli. Qué coéraidge aivait lai Bluatte po faire des djaivés d’rie l’ voulaint d’ son pére. Èlle sôriait dôs son p’tét biainc tchaipé d’étrain pitçhè de dous trâs bés grôs l’épis. L’ biè aivait taint bèyie qu’èl é fayu r’trovaie d’ lai piaice po r’mijie tote lai moûechon. Dains l’ véye tchaimp, an aivait è poinne r’trovè lai grainne d’ lai vengne ! J-M. Moine