Publié : 25 juin 2018

La carte

Lai câtche

Jean-Marie Moine

Lai câtche

Ci djoué-li l’ Dyis aivait ïn po pus d’ vinte ans. Chneuquaint dains ses l’ aiffaires, è r’trové ènne câtche qu’ èl aivait rébièe dâs grant. È s’ seuvnié d’ ci djoué tiaind qu’ d’ aivô son pére, èl était déchendu vés lai r’viere d’ lâtre sen di crâ. Èls aivïnt trovè li, l’ coûe d’ ïn moûe l’ hanne, véti d’ ïn échpèche de grôs sait, ch’ lequél était aiccretchie ènne crou. Èls aivïnt botè l’ coûe en tiere, mains èls aivïnt vadgè ènne soûetche de biat, c’ment ènne câtche qu’ était d’ côte di moûe l’ hanne. L’ Dyis n’ aivait dj’mais poéyu saivoi ç’ que ci biat v’lait dire ; poidé, è n’ saivait ne yére ne graiy’naie ! En pus d’ brâment d’ lattres pe des p’téts ronds è y aivait des toûejues laingnes qu’ se raiccoédgïnt obïn nian p’. D’aivô son doigt, è cheuyé lai pus grante laingne. È r’mairtçhè qu’ aiprés tchétçhe raiccoédg’ment, lai laingne était pus épâsse. An poéyait yére âchi, chus ènne paitchie de ç’te laingne, des p’tétes crous, è pe poi chi poi li, des poûechons qu’ lai téte était aidé virie d’ lai sen qu’ lai laingne v’niait pus mïnce. Ènne âtre tchôse âchi l’ ébâbéchait, ç’ ât ces soûetches d’ aîbras, en lai fïn d’lai pus épâsse laingne. Qu’ ât-ç’ que c’était qu’ ces aîbras ? È saivait âchi (è l’ aivait bïn vu) qu’ dains lai r’viere, les poûechons que d’moérïnt chus piaice étïnt tus virie lai dieule d’ lai sen que v’niait l’ âve. Tot d’ ïn côp, ènne aivisâle péssé dains sai téte. L’ hanne daivait chur’ment cheûdre lai r’viere d’ lai sen que v’niait l’ âve ! Èl en djâsé en son pére qu’ yi dié : « T’ és craibïn réjon. Ch’ an veut saivoi ç’ que ç’ ât qu’ ces aîbras, è fât épreuvaie d’ déchendre lai r’viere. T’ és djûene, ç’ ât l’ paitchi-feûs, te t’ dais saivoi tirie d’ aiffaire, t’ n’ és ran qu’ d’ allaie voûere. D’mainde en ci Dgeoûerdges, craibïn qu’ èl âdrait d’ aivô toi ! » Quéques djoués d’ aiprés, nôs dous djûenes l’ hannes, paitchainnent ensoinne d’aivô tchétçhun ïn soûetat, ïn sait, quéques l’ aij’ments, chutot des coutés, pe lai câtche qu’ èls aivïnt r’ graiy’naie â meu l’ pyan, en d’rie, bïn chur ran qu’ d’aivô lai d’riere crou ! Tchétçhe soi, è n’ rébiainnent pe d’ faire ènne encranne de pus en yôs soûetas. L’ pus du po yôs, feut d’ daivoi des côps traivoichaie ènne âtre r’viere sains moéyie lai câtche. En des yûes è y aivait ïn p’tét seintie qu’ cheûyait lai r’viere, en d’ âtre des p’téts bouts de tch’mïns è pe des ponts en bôs. Ès péssainnent meinme dains des baîtis yûes laivoù qu’ ès poéyainnent djâsaie d’aivô des dgens qu’ lai landye était è po prés c’ment lai yôte. Ès compregnainnent qu’ les p’téts ronds ch’ lai câtche daivïnt dire des v’laidges. Mains è n’ trovainnent niun qu’ poéyait yére lai câtche. Aiprés qu’ èls aiveuchïnt mairtchi i n’ sais p’ cobïn d’ djoués, enfïn quéqu’un yôs dié qu’ les graiy’nès l’ aîbras étïnt craibïn d’ lai vaingne, qu’ ès n’ aivïnt ran qu’ è cheûdre dous djoués encoé lai r’viere pe qu’ ès v’lïnt trovaie ïn grôs v’laidge d’ aivô des tchaimps d’ ces aîbras tot âtoué. Tot sannait bïn djûere d’ aivô lai câtche di moûe l’ hanne. Enfïn èls airrivainnent dains ïn grôs boét, d’ aivô des aîbras tot âtoué. Les dgens yôs diainnent qu’ le v’laidge s’ aipp’lait Airbois. C’était les Romains qu’ aivïnt piaintè lai vaingne è y é brâment d’ siecles. Ès trovainnent ïn vaingnou qu’ yôs dié ïn po c’ment qu’ è fayait faire po faire è boussaie lai vaingne. Dains l’ tchaimp, è fayait d’ lai boinne tiere bïn airaie qu’ an daivait saiçhaie pe graiboinnaie s’vent po qu’ lai vaingne bousseuche. Ès décidainnent de d’moéraie ènne boussèe è Airbois po aippâre ïn pô l’ métie. C’ment qu’ c’ était l’ paitchi feus, tiaind qu’ è n’ y é p’ grant tchôse è faire dains les tchaimps, èls aippregnainnent è faire des véchés, pe an yôs môtré âchi c’ment faire ïn treûye po preussie l’ réjïn. En djuiyèt – ôt, c’ feut l’étchoûelaidge po qu’ les graippes feuchïnt bïn â s’raye. L’ mois d’ octôbre airrivé. Ïn djoué, tos les dgens di v’laidge se r’trovainnent dains ènne vaingne d’aivôs des bïn molès coutés, des p’nies, des crêtches pe ïn grôs tchie è caîse tirie poi doûs coéyats bûes. Tos les djoués ès poétchainnent les pajainnes crêtches pieinnes de graippes di tchaimp djainqu’ à tchie è caîse. Mains ès n’ sôlïnt p’, pochqu’ ès péssïnt pe r’péssïnt bïn s’vent vés doûes djûenes vaingnouses qu’ yôs f’sïnt des migats l’eûyes… ! És dieche di maitïn pe és quaitre d’ lai vâprèe, é rébyïnt meinme ïn pô de r’cegnaie taint èls ainmïnt djâsaie d’ aivô les doûes baîchattes. An yôs môtré âchi c’ment qu’ an treûyait l’ réjïn d’vaint d’ botaie l’ djus dains des véchés. Tiaind qu’ le réjïn feut tot tieuyè, ç’ feut lai féte â v’laidge. An ont riè, an ont tchaintè, pe bïn chur, an ont bu di vïn, de ç’te boichon qu’ ès n’ coégnéchïnt p’. Chutot, an ont dainsie. Lai Biaintche n’ tçhittait p’ le Dyis, lai Rôse était aidé d’ aivô l’ Dgeoûerdges. È méneût, les dous djûenes l’ hannes r’moinnainnent les doûes baîchattes en l’ hôtâ en yôs diaint tot yote aimoué. Ç’ ât ç’ qu’ èlles aittendïnt dâs grant en ôyaint fri bïn foûe yôs tiûeres. Mon Dûe, qu’ les baîjies de çte premiere lôvrèe feunent târes ! Mains l’ pus grôs di traivaiye d’ lai vaingne était fait. È fayait mitnaint aittendre l’ huvie, po lai taiye des bôs d’ vaingne. Les pairents des baîchattes qu’ aivïnt dj’ tot compris diainnent en ci Dyis pe en ci Dgeoûerdges : « An sait bïn ç’ que ç’ ât qu’ l’ aimoué. Mains qu’ ât-ç’ qu’ s’ en musant vôs pairents ? È l’ farait saivoi. Cheûtes nôs consayes. An n’ peut p’ dïnche léchie paitchi nôs baîchattes d’aivô vôs. » Mains pére, vôs saîtes bïn qu’ le Dyis pe l’ Dgeoûerdges aint encoé brâment è aippâre que.. ! Ah ! I t’ vois v’ni, dié l’ pére d’lai Rôse en sai baîchatte. Nian, è fât qu’ nôs envèllies ralleuchïnt en l’ hôtâ tot d’ pai yôs. Ès r’veraint en feuvrie po aippâre è taiyie lai vaingne, pe è piaintaie des piaînts. Nôs r’djâsrains d’ vôs aimoérattes tiaind qu’ nôs en sairains ïn pô pus. » Lai Rôse pe lai Biaintche pûerainnent en embraissaint encoé ïn côp yôs aimoéreûs qu’ yôs promâttainnent d’ les v’ni r’trovaie bïntôt. Les dous djûenes l’ hannes r’trovainnent bïn soîe yote tch’mïn djainqu’ tchie yôs dains l’ Jura. Pus d’ ïn côp ès raicontainnent yote aiveinture en yôs dgens. Ès s’ paitaidgeainnent le traivaiye. L’ Dgeoûerdges f’sé des véchés pe l’ treûye. L’ Dyis éssapé, pe airé ïn câre de tiere chus ïn crât, tot prés d’ lai r’viere, laivoù qu’ an aivait r’trovè l’ moûe coûe. Â mois d’ feuvrie qu’ cheûyé, nôs dous djûenes r’vniainnent è Airbois laivoù qu’ ès r’trovainnent tos ces braîves Fraincs-Comptous pe chutôt yôs aimoéreuses qu’ étïnt encoé pus bèlles qu’ l’ annèe de d’vaint. Èls eunent vite aippris è taiyie lai vaingne, pe r’paitchainnes quéques djoués d’ aiprés po l’ Jura, d’ aivô les baîchattes qu’ aivïnt r’ci l’ aiccoûe d’ yôs pairents : poidé, ch’ lai vaingne ne sairait aittendre, l’ aimoé non pus ! Les crêtches des djûenes l’ hannes étïnt tchairdgies è réffe des trôssés. Tchétçhun t’niait lai main d’ sai bionde qu’ lée, poétchait ènne grôsse braissèe d’ piaînts d’ boinne vaingne. Tôs les dgens di yûe s’ édainnent po piaintaie les aibras qu’ aint boussè dru. Quéques l’ annèes d’ aiprés, pe totes les cheûyainnes, nôs dgens eunent di réjïn pe di vïn. Les dous djûenes coupyes allïnt bïn s’vent l’ soi, lôvraie vés lai r’viere. Ès n’ saivïnt p’ qu’ pus d’ ïn mill’nâ d’ aiprès, an r’piaint’rait d’ lai vaingne chus ci câre qu’ bèye adjed’heû l’ bon vïn des Caintons ! J-M. Moine